Samfund

Valgfrihed er afgørende: Stor tilfredshed med kommunens madordning

Foto: Randers kommune

96 procent af hjemmeboende borgere i Randers Kommune er samlet set meget tilfredse eller tilfredse med madordningen fra Madservice Kronjylland. Det viser en ny brugerundersøgelse.

På mange af spørgsmålene angiver over 80 procent af de hjemmeboende borgere, at de er meget tilfredse eller tilfredse med blandt andet kontakten til chaufførerne, madens udseende og smag, variation af retterne i løbet af året og mulighederne for bestilling og afbestilling. Sammenlignet med 2020 er der en stigning i andelen, der er meget tilfredse, men et lille fald i andelen, der er tilfredse. Betragter man de to kategorier sammen, er der sket en stigning på to procentpoint på den samlede tilfredshed.

–Vi er virkelig glade for, at vi rammer kundernes smag med vores forskellige tilbud og den valgfrihed, som vi løbende sætter ekstra fokus på. Det gør mig stolt, at vi har så dygtige medarbejdere ansat. De er årsagen til, at vi kan få så positive tilbagemeldinger, siger Marianne Sloth Sørensen, leder på Madservice Kronjylland.

– Resultaterne giver os samtidig et positivt pres, fordi vi skal have fokus på, hvordan vi bliver ved med at bevare den høje tilfredshed, tilføjer hun.

Fokus på valgfrihed

I undersøgelsen bliver der også spurgt ind til Madservice Kronjyllands koncept: Ta’ selv menu. Det er et koncept, som storkøkkenet løbende har ekstra fokus på for at give borgerne mere valgfrihed, når de bestiller deres måltider. Konkret betyder det, at kunderne selv kan bestemme, hvilket tilbehør de for eksempel vil have til frikadellerne eller paprikagryden. 30 procent af kunderne har benyttet sig af ta’ selv menuen, og heraf er 91 procent enten tilfredse eller meget tilfredse med ordningen. Det glæder Marianne Sloth Sørensen.

– Det er dejligt, at kunderne er glade for vores ta’ selv menu. Det er et tilbud, som er særligt vigtigt i den her tid, hvor der er meget fokus på, at man skal kunne sammensætte sine egne måltider, siger hun.

Høj svarprocent

Madservice Kronjyllands chauffører har stået for at uddele og indsamle spørgeskemaerne, og det lader til, at det har haft en god effekt. I alt 673 kunder har nemlig besvaret spørgeskemaet. Det svarer til en svarprocent på 68,5 procent. Der er tilmed kommet omkring 180 kommentarer, hvilket betyder, at cirka 15 procent af kunderne har taget sig tid til at skrive en uddybende afsluttende kommentar.

Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med omsorgsområdet i Randers Kommune blandt hjemmeboende borgere i kommunen. Madservice Kronjylland har siden 2012 evalueret deres kunders generelle tilfredshed.

 

Kommentarer