To Sonning talentprismodtagere gæster BRAGE
Mezzosopranen Sophie Haagen, modtager af Léonie Sonning Talentpris 2021, giver søndag den 7. november en eftermiddagskoncert på Værket i Randers sammen med pianisten Elias Holm.
Ved koncerten, arrangeret af Kammermusikforeningen BRAGE, præsenterer duoen sange af Richard Strauss, Debussy og Brahms samt sangcyklen ”Harawi” på 12 sange af Olivier Messiaen fra 1945.
Med ”Harawi” vandt Sophie Haagen og Elias Holm i 2019 førsteprisen ved Copenhagen Lied Duo Competition, og de har nu planer om at indspille ”Harawi”.
– Det er voldsom, men også svævende og terapeutisk musik, og den er ekstrem poetisk, siger Sophie til sonningmusik.dk om værket, som er en hyldest til livet og døden. Pengene, der følger med Sonning-prisen, vil Sophie bl.a. bruge på udgifter til indspilning og udgivelse af ”Harawi”.
Stemme som ”sort fløjl”
Sophie Haagen, der roses for at have en stemme som ‘sort fløjl’, er uddannet i sang på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og som solist på Operaakademiet (2021). Sideløbende har hun studeret i udlandet og deltaget i master-classes med internationale sangere, pianister og vokalcoaches.
Sophie Haagen er en erfaren koncert- og oratoriesanger, og i 2020 fik hun sin operadebut på Det Kgl. Teater i København i bærende rolle som Ursula i David Bruces ”Intet”. Hun er også allerede en efterspurgt mezzosopran i udlandet.
Aktiv koncertpianist
Elias Holm er uddannet både på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København og på Universität der Künste i Berlin P.t. er han i gang med sin master hos professor Jens Elvekjær på DKDM og modtager desuden privatundervisning hos pianisten Maria João Pires i Portugal.
Elias har modtaget et antal prestigefyldte legater, bl.a. Sonnings talentpris og Jacob Gades store Legat, og han har et nyt Steinwayflygel fra Augustinus Fonden til låns i studietiden.
De senere år har Elias Holm spillet et større antal solo- og kammermusik-koncerter i Danmark. Han besøger BRAGE igen den 30. januar som medlem af en klaverkvintet med unge danske kammermusikere.
Kommentarer