Kristrup

Tag på sommertur på det grønne bilmarked

Skal-skal ikke. Elbil eller ej. En af de største bekymringer ved at vælge en elbil er batteriets rækkevidde. Meget apropos lige nu, hvor der er udsigt til ferie. En ferie man også kan bruge til at blive klogere på el-, hybrid og plug-in biler. 

Interessen for elbiler er stigende. Det mærker man hos Pedersen & Nielsen Automobilforretning. Her oplever man, at flere og flere regner på, hvad de reelt har behov for af rækkevidde. 

– Mange finder ud af, at batteriets rækkevidde er tilstrækkeligt til deres kørselsbehov. Kører man mere end 30.000-40.000 km om året, skal man vælge en elbil. Når blot man har mulighed for at lade batteriet op derhjemme, lyder det fra sælger Kim Mondberg, der understreger, at det er vigtigt, at man overvejer, hvad ens behov er, før man vælger el, hybrid eller plug-in.

Det var netop hvad Frank Petersen gjorde, før han i februar 2020 købte en Kia e-Niro. Han så først en del test på nettet. Herefter prøvede han forskellige modeller. 

– Jeg synes, Kia e-Niro levede op til de forventninger, jeg havde ud fra det, jeg havde set. Og så passede det indvendige design bare til min smag, lyder det fra Frank Petersen. 

Turen går til Italien

En ting er hverdagen. Noget andet er ferien, hvor man ofte kører længere stræk. Som ejer af en benzin- eller dieselbil orienterer de fleste sig formodentlig i forhold til, hvor der er tankstationer, når de kører på ferie. Den samme mulighed har man med ladestationer, som man også kan få frem på et kort. Derudover har flere biler den funktion, at de angiver en rute, når der er omkring 20% strøm tilbage på batteriet. 

– Man skal selvfølgelig holde en pause, mens batteriet bliver ladet op. Oftest vil det kunne klares på mellem 30-40 minutter, siger Kim Mondberg. 

Netop det med de længere ture var også en overvejelse hos Frank Petersen, der dog har oplevet, at det ikke er det store problem. 

– På én opladning kan jeg køre 450 km, og jeg har også været oppe på 500 km. Allerede nu har jeg været i både København, Tyskland og også på den norske vestkyst. Jeg har et Clever abonnement og her følger en gratis app med, hvor jeg kan se ladestationerne, siger han. 

Miljø, økonomi og komfort

Spørger man Frank om, hvad der var hans væsentligste argument for at vælge en elbil, kommer miljøet som en førsteprioritet og dernæst økonomien. 

– Jeg synes bare, vi alle sammen har et ansvar i forhold til miljøet, og i Danmark, hvor vi har så meget grøn strøm, giver det god mening, selv om det selvfølgelig ikke er en fuldstændig CO2-fri løsning, lyder det fra Frank Petersen, der også fremhæver, at komforten og det, at der er færre vedligeholdelsesudgifter, betyder noget. 

Netop det miljømæssige perspektiv stemmer helt overens med værdierne hos Pedersen & Nielsen, hvor man ønsker at tage ansvar i det samfund, man er en del af. 

– Jeg forstår godt, at miljøperspektivet er det vigtigste argument og også, at man kan have bekymringer omkring at skifte til el. Man kan altid komme ind og få en snak om fordelene ved de forskellige modeller og låne nøglen til en eller flere af dem. Har man en ledig dag i ferien, hvor man har god tid, er man meget velkommen, slutter Kim Mondberg.

Kommentarer