Kultur

Nyt fællesskab for unge gamere på Randers Bibliotek

Emil og Margit står for GamerGruppen på Randers Bibliotek, hvor unge gamere kan prøve kræfter med ny teknologi i et givende fællesskab. Foto: Randers Bibliotek

Fra januar 2024 kan børn og unge mellem 10 og 16 år deltage i fællesskabet GamerGruppen, hvor der både er Minecraft, robotprogrammering, VR og ChatGPT på programmet.

I GamerGruppen på Randers Bibliotek går teknologi og kultur op i en højere enhed, når fællesskabet understøtter børn og unges produktive og kreative kompetencer på en sjov og legende måde. Fra gang til gang kan deltagerne prøve kræfter med nye teknologier, mens de samtidig får indblik i spændende historier fra bibliotekets samlinger.

– Det handler om at gøre gaming til en social aktivitet, hvor deltagerne sammen arbejder mod et fælles mål. Vi skal blandt andet bruge spillet Minecraft til at udleve fortællingen fra ‘Skyggens Lærling’, hvor hovedpersonen klatrer op ad en borg. Vi skiftes til at bygge borgen og bestige den så hurtigt som muligt, fortæller Emil Asani, en af initiativtagerne bag GamerGruppen.

Margit Lund Deutsch-Lauritsen udgør den anden del af holdet bag GamerGruppen, der får tilnavnet “GG”, som gamere ofte bruger som en forkortelse for “Good Game”. Margit var også ophavskvinden bag bibliotekets populære klub “Gamer’n”, der blev lukket ned under coronaepidemien i 2020.

– Vi er begge selv gamere i vores fritid, og vi glæder os til at bruge vores viden om både spil, teknologi og litteratur til at tilbyde de unge en ekstra dimension af gameruniverset, siger Margit Lund Deutsch-Lauritsen.

Der er plads til 10 deltagere i GamerGruppen, og man kan tilmelde sig på Bibliotekets hjemmeside. Deltagerne mødes en gang om måneden med start mandag den 8. januar klokken 16 til 17.30.

 

Kommentarer