Elever på Bjerregrav Skole designer alarm mod oversvømmelser
Engineering Day på landets grundskoler venter forude, hvor tusindvis af elever med egne hænder og hoveder udvikler praktiske løsninger på konkrete udfordringer. Eleverne i 6. klasse på Bjerregrav Skole får til opgave at bygge en alarm, så man kan reagere i tide, når vandet stiger.
ØSTER BJERREGRAV – Oversvømmelser vil man helst undgå, uanset om det er badebassinet, der løber over, om det er vand i kælderen eller om skolevejen er blokeret af regnvand. Elever på skolernes mellemtrin får nu til opgave at udvikle et alarmsystem, der advarer, når vandmasserne trænger sig på, og det gælder også 6.a på Bjerregrav Skole i Randers.
Anledningen er årets Engineering Day, hvor eleverne oplever at naturvidenskab og teknologi kan bruges til at løse aktuelle, praktiske udfordringer i deres egen hverdag. På Bjerregrav Skole foregår Engineering Day onsdag d. 8. november.
Det er vel at mærke ikke et hvilken som helst alarmsystem, klassens 17 elever skal designe. Alarmen skal indeholde et elektrisk kredsløb, og den skal aktiveres ved hjælp af en kontakt.
Før eleverne kan begynde at designe, er de derfor nødt til sammen at udvikle idéer. De skal også undersøge, hvordan man bygger et elektrisk kredsløb, hvilke materialer, der kan flyde på vand, og hvordan alarmen skal konstrueres – en designproces inspireret af naturvidenskabelige arbejdsmetoder.
– Eleverne oplever her, at de ikke bare reproducerer en færdig løsning. De gennemløber en hel proces fra første idé til færdigt alarmsystem, og det er vel at mærke deres egen idé, de konstruerer. En sådan designproces er en øjenåbner for mange elever. Pludselig kan de se de muligheder, naturfaglig viden rummer, siger projektleder for Engineering Day, Nina Ahnstrøm.
Plads i teknologi og science
Bag den landsdækkende event står den teknologiske alliance, Engineer the Future, der består af ca. 50 virksomheder, uddannelsessteder og interesseorganisationer. Engineer the Future arbejder for at skabe plads til alle børn og unge i teknologi og science.
– Engineering Day er en anderledes, udfordrende og sjov dag for elever og lærere, men den tjener også et større formål. Vi ved fra nye undersøgelser, at engineeringmetoden øger elevernes motivation og interesse for naturfag markant. Dermed kan engineering bane vejen for at flere unge vælger en ingeniør-, it eller scienceuddannelse,siger projektleder for Engineering Day, Nina Ahnstrøm.
Over hele Danmark skipper cirka 45.000 elever fra 0. – 10. klasse den traditionelle undervisning og bruger en skoledag på at arbejde med naturvidenskab og teknologi på den helt praksisnære måde. Engineering Day er nu så udbredt, at hver tredje grundskole i Danmark deltager.
Mens eleverne på mellemtrinnet bygger alarmsystemer, arbejder de yngste elever i indskolingen med spejle, konstruerer en slags brille, så de kan se bagud og fremad på samme tid. 7. til 10. klasserne i udskolingen udvikler et exoskelet, der kan styrke håndens bevægelser.
Engineering Day afvikles fra den 6. til 10. november for 8. år i træk.
Kommentarer