Livsstil og forbrug

Black Friday-status: Salget steg 20 procent

Danskerne shoppede på nettet under hele Black Friday-ugen - hele 20% mere end sidste år, viser tal fra Nets.

En spritny opgørelse fra Nets med transaktionstal for de 100 største webshops herhjemme viser, at danskerne har shoppet rekordmeget i Black Friday-ugen. Selvom fredagen var mere stille, steg salget alligevel 20 procent over ugen.

Spådommen om, at Black Friday i år i endnu højere grad ville blive en Black Week, kom til at holde stik. Fra mandag til torsdag registrerede betalingsvirksomheden Nets markant flere onlinetransaktioner hos de 100 største webshops herhjemme. Til gengæld slap danskerne gashåndtaget en smule fredag, inden lørdag og søndag igen satte markante onlinerekorder.

– Det er tydeligt at se, at danskerne har jagtet tilbud hele ugen. Det er slut med at sidde oppe hele Black Friday-natten på nettet og shoppe løs, siger Natalia Laursen, der er marketingchef hos Nets.

Der blev shoppet 20% mere henover Black Friday-ugen i forhold til sidste år hos Nets 100 største webshop-kunder.

Især lørdag og mandag var ekstra travle med 67 og 61 procent flere onlinetransaktioner sammenlignet med 2019 hos de 100 største webshops i Danmark.

– Når vi sammenligner hele Black Friday-ugen med sidste år, har de største webshops haft en samlet stigning i deres salg på 20%. Vi har simpelthen set stigninger hele ugen, på nær fredag, hvilket sætter barren højt for næste års Black Week. Det betyder dog ikke, at danskerne ikke shoppede om fredagen, for det gjorde de i dén grad. Fredagen var den travleste dag med over tre gange så mange online køb, end der var om mandagen.

– Jeg er sikker på, at mange danskere fik købt deres julegaver hen over weekenden, hvor de havde tid og ro til at klare det hjemme fra sofaen, pointerer Natalia Laursen.

Forventninger om rekordsalg indløst

Nets havde forud for Black Friday fået analysevirksomheden YouGov til at spørge 2000 danskere om deres forventninger til Black Friday. Her svarede 52 procent af danskerne, at de ville købe ind til den store shoppeuge – det er rekordmange.

Samtidig viser undersøgelsen, at 64 procent ville bruge de gode tilbud til at købe julegaver til familie og venner, og at vi især ville købe tøj, sko, accessories og elektronik.

Kommentarer