50 år med Plejecenter Tirsdalen: Fra rutiner til livshistorier
Mandag den 18. oktober 2021 er der gået præcis 50 år siden den dag, hvor Tirsdalens Plejecenter blev indviet i Kristrup i det sydlige Randers. Den runde fødselsdag bliver fejret med en reception og et blik tilbage på et halvt århundrede, der har budt på mange forandringer for både beboere og personale på ældrecentrene i Danmark.
Mandag den 18. oktober 2021 er der gået præcis 50 år siden den dag, hvor Tirsdalens Plejecenter blev indviet i Kristrup i det sydlige Randers. Den runde fødselsdag bliver fejret med en reception og et blik tilbage på et halvt århundrede, der har budt på mange forandringer for både beboere og personale på ældrecentrene i Danmark.
Anette Bøstrup har været ansat på Tirsdalen i 25 år – præcis halvdelen af ældrecenterets levetid, og hun har været i plejebranchen siden 1983. Hun kan fortælle historier om en tid, hvor alle beboere blev vækket på et bestemt tidspunkt om morgenen og kørt ind i den store dagligstue, hvor de skulle få dagen til at gå.
“Dengang var der faste rutiner for alle beboere, og der blev ikke taget særlige hensyn til den enkeltes døgnrytme, præferencer for aktiviteter eller andet. Når vi får en ny beboer i dag, lytter vi til vedkommendes livshistorie og gør alt, hvad vi kan, for at skabe indhold i hverdagen, der giver mening for den enkelte”, fortæller Anette Bøstrup, der både er demensnøgleperson og frivilligkoordinator på Tirsdalen.
Derudover gør personalet meget ud af at arrangere spændende aktiviteter for beboerne. Tirsdalen får af og til besøg fra frisøreleverne fra Tradium, der sætter hår og lægger make-up på kvinderne forud for fester. Der er også mange ture ud af huset med bus og forskellige små arrangementer på centeret.
“Sådan noget gjorde vi slet ikke for 30-40 år siden. Og vi bliver så kede af det, når vi kun læser og hører om de dårlige historier i medierne, for vi gør rigtig meget for at skabe gode og hyggelige stunder for vores beboere”, understreger Anette Bøstrup.
Varm mad om natten
Det forløbne halve århundrede har budt på et paradigmeskifte i vores syn på livet som beboer på et ældrecenter. I 1979 skrev Randers Amtsavis om netop Tirsdalen i forbindelse med indsættelsen af en ny leder på plejehjemmet. Artiklen citerer følgende fra Tirsdalens målsætning:
“At bevare den enkelte beboers personlighed og individualitet samt at give den enkelte beboer forståelse af eget værd. At plejehjemmet ikke blot er med at til at lægge år til beboernes liv, men også giver disse år mening og indhold for de ældre, der har båret livets byrder.”
Den nyansatte leder er også citeret for at understrege, at plejehjemmet kun kan leve op til denne målsætning, hvis både beboeren, de pårørende og plejecenterets ansatte samarbejder om det. Tirsdalens 32 år gamle målsætning er nu en integreret del af forventningen til seniorlivet.
“Både pårørende og beboere forventer meget mere af livet på ældrecenter, end man gjorde før i tiden. I mange tilfælde kan man også sagtens fortsætte det liv, man levede derhjemme – bare med den forskel, at hjælpen fra plejepersonalet er lige ved hånden”, siger Anette Bøstrup og kommer med et eksempel:
“På et tidspunkt havde vi en beboer, der havde arbejdet som tjener i mange år og derfor var udpræget B-menneske. Hun var ikke vant til at stå op før efter middagstid, og derfor spiste hun først sin varme mad om natten. Det fik hun selvfølgelig lov til at fortsætte med hos os”, fortæller Anette Bøstrup.
Teknologi: Trygt og kompetencekrævende
Arbejdet for personalet på et ældrecenter har også udviklet sig meget, siden den første sten til Plejecenter Tirsdalen blev lagt. På nogle punkter er det blevet nemmere og på andre punkter mere krævende.
“Teknologien har ændret meget i vores hverdag. Den har givet øget tryghed; for eksempel i form af nødkald via et enkelt tryk på en knap, men vi skal også registrere meget mere digitalt, end vi skulle før i tiden. Generelt kræver det flere kompetencer at være i faget, end det gjorde før i tiden”, fortæller Anette Bøstrup.
Hun nævner også de mange flere hjælpemidler, fokus på rehabilitering og hygiejne som eksempler på områder, hvor der virkelig har været fart på udviklingen i de forløbne år.
Alt i alt er det ikke så lidt, Tirsdalens mure har dannet ramme om i løbet af sin eksistens. Men for Anette Bøstrup er Tirsdalen primært bare den bedste arbejdsplads, man kunne tænke sig.
“Jeg har aldrig været til så mange jubilæer, som jeg har været her. Det er virkelig et dejligt sted at arbejde, og derfor bliver folk hængende”, slutter Anette Bøstrup.
Tirsdalens runde fødselsdag bliver fejret med reception på ældrecenteret mandag d. 18. oktober kl. 10.30 – 12.00. Der er mulighed for en rundvisning, og der bliver serveret en forfriskning. Hvis man gerne vil deltage, skal man melde sig til via mail til adc@randers.dk.
Kommentarer