Debat og politik

Randers Kommune skal ændre sin infrastruktur satsning!

Læserbrev af Erik Bo Andersen, ØSTBROEN – Liste til KV21

Randers Kommune, med vores borgmester i spidsen flankeret af de lokale MF’ere, har tabt det landspolitiske spil om infrastruktur investeringer ved ensidigt at satse på udvidelse af E45. Man har satset på en lavt forrentet udvidelse af E45 frem for en højt forrentet Østbro. Resultatet var desværre forudsigeligt, fordi samfundsøkonomisk nytte måles på intern rente.

I havde det helt rigtige højt forrentede kort på hånden i Østbroen, men valgte ikke at spille det. 

Der ligger en pulje på 10 mia kr. som stadigvæk er i spil – og Randers bør nu satse benhårdt på byens uforløste guldæg: Østbroen, som er et af Danmarks bedst forrentede infrastrukturprojekter med regional relevans, og tilmed har en overkommelig størrelse.

Hold en dør åben for udvidelse af E45 i fremtiden. Det er for nuværende et projekt til 3,1 mia. kr., med intern rente på 3,1% og negativ nettonutidsværdi (NNV) på -618 mio. kr (se www.vd.dk/vvm-e45randers). Det kan dog ikke retfærdiggøres p.t. i forhold til højere forrentede infrastrukturprojekter med positive NNVer? 

Randers kan placere sig strategisk stærkt, hvis ALLE står sammen nu og fokuserer på det projekt med regionalt perspektiv, der samfundsøkonomisk giver mening: Østbroen.

Kik mod Aalborg og den 3 Limfjordsforbindelse – mht. til samarbejde og alliancer, men også til finansieringen. Aalborg Kommune står for 600 mio. kr., svarende til ca. 8,6% af anlægssummen. Projektet har en intern rente på 3,5% og en NNV på 580 mio. kr – og det kom med i regeringens udspil!

Østbroen koster jf. den seneste analyse 1,17 mia. kr, har en intern rente på 8,1% og en NNV på 1,74 mia. kr. Vi har anvist, hvordan pengene til en Østbro kan findes i samarbejde med staten – f.eks. ved at Randers Kommune medfinansierer 10%, svarende til 117 mio. kr eller ca. 4 mio. kr årligt i 30 år. 

Pengene kan finansieres via dækningsafgiften. Det er en win-win for alle parter, og Randers Kommunes infrastruktur bindes langt bedre sammen, til gavn for hele Randers, Djursland og Østhimmerland. Randers får tilført helt nye vækstområder til både bosætning og erhverv der er 10x større end ”Byen til Vandet” projektet.

Så kære kommune, borgmester og folkevalgte politikere: Dan fælles front med et af Danmarks bedste infrastrukturprojekter: Østbroen. Skaf alliancer, og kæmp den kamp, der kan vindes! 

Kommentarer