Debat og politik

Randers Byråd vedtager linjeføring, men løsningen deler vandene

På kortet ses de syv forslag. Det vedtagne er alternativ 2, som er den lyseblå linjeføring. Illustration: Randers Kommune

Mandag aften vedtog et flertal på 19 mod 12 i Randers Byråd at stemme for den såkaldte linjeføring 2 af Ringboulevardens forlængelse, som betyder at vejen etableres nord om Rismøllekvarteret

Tilhørerpladserne i den byrådssalen på det gamle rådhus var mandag fyldt op af borgere fra Dronningborg og specielt fra Rismøllekvarteret. De var mødt op for at følge debatten om, hvilken linjeføring, den kommende forlængelse af Ringboulevarden, vil være den bedste.

Og netop spørgsmålet om hvad, der er den bedste løsning, var byrådspolitikerne meget uenige om, men efter en lang debat stod det klart, at et flertal på 19 ud af de 31 byrådspolitikere stemte forvaltningens forslag igennem.

Dermed er det også anbefalingen fra erhvervs- og planudvalget i Randers Kommune, der ligger til grund for byrådets vedtagelse af modellen for Ringboulevardens forlængelse fra Udbyhøjvej mod Hadsundvej.

Resultatet af flere undersøgelser viser, ifølge forvaltningen, at den bedste og billigste løsning er det såkaldte alternativ 2, der er en linjeføring, som går nord om Rismøllekvarteret. Denne linjeføring vil blive 2,3 kilometer lang og koste cirka 65 millioner kroner at etablere, og dermed være den billigste. I alt er der blevet indstillet syv alternativer til en linjeføring af Ringboulevarden.

Men aftenens beslutning faldt ikke i god jord blandt de fremmødte tilhørere, som har huse i Rismøllekvarteret, som de nu frygter vil falde i værdi og i værste fald tage skade af det kommende vejprojekt. På en del af strækningen vil der være 50 meter mellem vejen og husene.

Partierne bag flertalsbeslutningen er Venstre, Radikale, Konservative og Socialdemokratiet, hvor dog S-medlem Anker Boye stemte imod.

Blandt modstanderne var talerrækken lang og til tider heftig i retorikken.

Rosa Lykke Yde fra SF støtter en forlængelse, men er stærkt imod linjeføring 2, idet hun mener, der mangler en samlet samfundsøkonomisk analyse af, hvad der bedst kan betale sig.

Østbroen mener som udgangspunkt, at der slet ikke er behov for en forlængelse af Ringboulevarden, da der ikke er trafikmæssigt belæg for investeringen.

Enhedslisten, Beboerlisten og Velfærdslisten var alle – med én stemme hver – imod at gennemføre projektet. Bjarne Overmark argumenterede blandt andet for, at der skulle indhentes en såkaldt ”second opinion” til at belyse rådgivningsfirmaet COWIs analyser, der ligger til grund for forvaltningens anbefaling.

Nye Borgerlige og Dansk Folkeparti samt Henriette Malland (uden for parti) stemte også imod med det argument, at der manglede yderligere undersøgelser og større borgerinddragelse i projektet.

Der skal nu laves ny lokalplan og gennemføres en række supplerende miljøundersøgelser, men går alt efter planen, kan arbejdet gå i gang i 2024.

 

Kommentarer