Debat og politik

Plads til biler eller plads til mennesker?

Jens Peter Hansen (byrådsmedlem for Venstre) har været tilhænger af lukke Sløjfen i Randers midtby for trafik, men har nu skiftet mening.

Siden 2007 har diskussioner om bilkørsel i Sløjfen ulmet med lejlighedsvis opblussen – som den nu gør igen, når Byrådet på mandag behandler punktet ”Regulering af trafik i Sløjfen samt udarbejdelse af nyt
gågaderegulativ”.

Selv har jeg været tilhænger af at lukke Sløjfen for biltrafik, men er nu nået frem til – især af hensyn til Hotel Randers – at lukning for trafik ikke er nødvendig, såfremt vi følger anbefalingerne fra rapporten Detailhandel og Bymidtestrategier, hvor det foreslås at:

  • Pullerterne kan fjernes. I dag viser pullerterne, at på den ene side er der plads til fodgængere, og på den
    anden side er der plads til biler.
  • Belægningen kan gøres ens i hele gadens bredde. I dag er belægningen med til at vise, hvor grænsen
    mellem fodgængere og biler er.
  • Reservationen til p-pladser kan fjernes. Ved at reservere plads til parkering har man netop vist, at gaden
    er disponeret på bilernes præmisser og ikke de gåendes.

Sådanne tilpasninger vil virke selvregulerende. Folk vil benytte hele gaden; butikkerne vil få bedre plads til gadeudstillinger, og der kan etableres grønne hyggekroge og udeserveringer. Dette vil sammen med
fjernelse af p-pladser betyde, at biler kun kører ind i Sløjfen, når det reelt er nødvendigt.

Desværre har et flertal i Økonomiudvalget indstillet til Byrådet, at der ikke skal arbejdes på at begrænse kørslen ved at begrænse parkeringsmuligheder og ændret udnyttelse af gaderummene m.v. Noget overraskende set i lyset af, at Byrådet gentagne gange i diverse visions og strategiplaner har meldt ud, at Sløjfen skal gøres bilfri. Samme fornuftige udmelding kom fra V og DF i forbindelse med omkonstitueringen.

Sløjfen kan ikke lukkes, men vi skal endegyldigt få lukket diskussionen om trafikken i Sløjfen. Det får vi kun ved, at vi bøjer os mod hinanden – som jeg mener at gøre – således at det fremadrettede arbejde hviler på et bredt flertal i Byrådet. At fastholde Sløjfen på bilernes præmisser er kortsigtet og tjener ikke de erhvervsdrivendes interesser: Mennesker køber – det gør biler ikke.

Kommentarer