Uddannelse

Østjyske erhvervsskoler vinder prestigefyldt EU-udbud

Foto: Lasse Lagoni.

SOSU Østjylland og Tradium er blevet udvalgt af EU-kommissionen til at bidrage med viden og erfaringer i etableringen af en række uddannelser på Balkan.
Skolernes opgave består blandt andet i at gøre det mere attraktivt at tage en erhvervsuddannelse samt at styrke forbindelserne mellem uddannelserne og arbejdsmarkedet.

SOSU Østjylland er blevet udpeget af EU-Kommissionen til at stå i spidsen for EU-projektet ‘VET Mobility Scheme for Western Balkans’ i samarbejde med Tradium i Randers og fire andre erhvervsskoler fra forskellige EU-lande. Formålet med projektet er at modernisere og udvikle erhvervsskolesystemerne i Bosnien-Hercegovina, Albanien, Montenegro og Kosovo og skabe samspil mellem erhvervsliv og uddannelser.

De fire Balkan-lande har alle ansøgt om medlemskab af Den Europæiske Union. Men før dette kan lade sig gøre, skal landene opfylde flere nøgleprioriteter med henblik på at indlede EU-tiltrædelsesforhandlinger, og en af prioriteterne er at styrke erhvervsuddannelserne.

– Vi er meget stolte og ser udpegningen som en stor anerkendelse fra EU-Kommissionen til vores dygtige og erfarne projektmedarbejdere. At vinde et projekt af den kaliber foran 44 andre store virksomheder og uddannelsesinstitutioner fra hele EU viser netop, at erhvervsskolesektoren i Danmark er synlig for resten af Europa, og at vi på SOSU Østjylland har været i stand til at skabe resultater, som kvalificerer os til denne opgave, lyder det fra direktør på SOSU Østjylland, Anette Schmidt Laursen.

Erhvervsuddannelser er udfordrede på Balkan

Når uddannelsessystemet skal udvikles på Balkan, er det ikke kun et spørgsmål om at optimere og øge kvaliteten af uddannelsestilbuddene. Projektet skal formidle viden om den danske model for erhvervsuddannelse.

– Tradium skal bidrage med indsigt i vejlederindsatsen og den pædagogiske ledelse på erhvervsuddannelserne. Vejledervinklen har fokus på overgangen fra grundskole til erhvervsuddannelse og det danske vekseluddannelsessystem, mens vi skal give undervisere nye vinkler på den pædagogiske ledelse og karrierevejleding af unge på erhvervsuddannelser. Det er en vigtig opgave at åbne fremtidsperspektiver for de unge, der vælger en erhvervsuddannelse på Balkan – og en opgave, vi er stolte af at være med til at løfte, fortæller direktør på Tradium, Lars Michael Madsen.

Det bliver også en væsentlig udfordring at skulle arbejde med befolkningens forudindtagede holdning og syn på erhvervsuddannelserne.

– I mange sydeuropæiske kulturer er det kun de prestigefulde uddannelser og fagprofessioner, der er ‘gode nok’, og mange unge møder et stort forventningspres fra deres forældre. Forhåbentlig kan vi være med til at sætte fokus på, at man ikke behøver at blive enten advokat eller læge, men at man også kan få et godt liv som tømrer, omsorgsgiver eller turistguide, siger international projektleder på SOSU Østjylland, Bodil Mygind Madsen.

Flere piger skal ind på uddannelserne 

Et af målene for EU-projektet er blandt andet at få flere piger og kvinder til at tage en erhvervsuddannelse. Her kan de fire Balkan-lande få stor gavn SOSU Østjyllands og de øvrige europæiske partneres erfaringer med at få flere piger ind på forskellige erhvervsuddannelser.

– Danmark har et helt unikt velfærdssamfund, der bygger på faglært arbejdskraft, hvor især piger og kvinder kan se vigtigheden i at varetage essentielle samfundsopgaver. Netop uddannelse af piger har vi stor erfaring med på SOSU Østjylland. Derfor ser vi sammen med vores fem partnerskoler frem til at dele bidrage med både viden og konkrete handleplaner for at få uddannelsessystemet til at blomstre på Balkan, siger uddannelseschef på SOSU Østjylland, Karen Brix Roed.

Fakta

EU-partnere er udover SOSU Østjylland:

  • Tradium (Randers, Danmark)
  • Stichting Landstede (Zwolle, Holland)
  • Šolski center (Kranj, Slovenien)
  • Centro de Formación de Administración y Hostelería (S.L.  San Sebastian, Spanien)
  • Vocational Education Centre STANDO LTD (Nicosia, Cypern)

De fire Balkan-partnere:

  • Albanien: Alternative Pro (Tirana)
  • Bosnien-Herzegovina: High school of Metalworking crafts (Sarajevo)
  • Kosovo: Shaban Spahija (Peja)
  • Montenegro: Vaso Aligrudic (Podgorica)

Derudover involverer projektet:

  • ASSOC. European Forum of Technical and Vocational Education and Training (Bruxelles, Belgien)
  • Firmaet Errotu, San Sebastian, Spanien, som vil evaluere projektet 

Kommentarer