Erhverv

Nyt digitaliseringsnetværk skal skabe værdi for Randers City og Erhverv Randers’ medlemmer.

Foto: Erhverv Randers.

Tilbage i september 2021 skabte Randers City og Erhverv Randers i samarbejde et nyt digitaliseringsnetværk, som et ekstra tilbud til deres medlemmer. 

Netværket er etableret for at give byens butikker og kommunens virksomheder mulighed for at blive klædt bedre på i forhold til at arbejde med de sociale medier. Der er rigtig mange, der gør det godt derude, men mange har udfordringer, fordi det er en stor verden at begå sig i.

”Fremtidens detailhandel skal være der hvor kunderne er, og for vores vedkommende er det både fysisk i butikkerne og online. Derfor skal man være parat til netop også at vinde kunderne digitalt. Hvad enten man ved siden af sin fysiske butik også driver webshop, men også med synlighed og kunderelation via de sociale medier. Vi kan se, at dem som går på de sociale medier og tilsætter den vigtige ingrediens; nemlig dem selv, også opnår stor kundetillid og i sidste ende salg. Vi ved, at der er travlt med mange andre ting derude, så med de her digitale netværksmøder håber vi at give nogle ultrakorte, men effektive boost,” fortæller Pernille Lyager fra Randers City.

De digitale netværksmøder foregår månedligt, og er et gratis tilbud til alle medlemmer af Randers City og Erhverv Randers. Agendaen sammensættes ud fra de udfordringer, de hører, der er derude. 

“Det er supervigtigt, at deltagerne mere eller mindre selv er med til at sætte dagsordenen, så vi sikrer, at vi sætter ind, hvor der er behov for det. Også netværket blandt deltagerne udløser gode råd og fif på tværs af bordet, og de får glæde af hinandens succeser og ikke mindst den viden og knowhow som nogle allerede har, og bringer med ind på møderne. Selvom de kommer fra forskellige virksomheder, har de alle et fælles sigte, nemlig at synliggøre sig via digital markedsføring,” lyder det fra Pernille Lyager.

“Det er vigtigt at byens virksomheder har fingeren på pulsen, og er i stand til at tiltrække målgruppens opmærksomhed. Vi ved at mange butikker og virksomheder har rigtig travlt, og at de ofte glemmer at have fokus på digitalisering og i særdeleshed de sociale medier, som er fremtiden. Vores digitaliseringsnetværk skaber en oplagt mulighed for at give detailhandlen og byens virksomheder mod på selv at komme i gang med arbejdet, og så håber vi at kunne udfordre den traditionelle tankegang bare en smule. Udvikling er nødvendigt, og forandring fryder. For os er det vigtigste, at den forandring som netværket forhåbentlig er med til at tilføre, i sidste ende giver værdi for virksomhederne,” fortæller Cathrine Mathiasen fra Erhverv Randers og fortsætter:

“Ud fra vores erfaring og daglige arbejde, forsøger vi at give tips, tricks og tekniske vejledninger samtidig med, at vi forsøger at flytte deres grænser lidt, hvilket kan klæde dem på og hjælpe dem til foreløbig hverdagsbrug inden for sociale medier, annoncering mm. Med tiltag vi ved virker, og flytter følgerne – kunderne, giver vi dem muligheder, som de kan gå tilbage og arbejde med i virksomhederne med det samme. Nogle arbejder allerede intensivt med det, og bliver bekræftet i, at de er på rette vej, og andre skal først til at lære og i gang med arbejdet.” 

Stine Tange er ejer af Fleur Bodywear i Randers og hun deltager i de digitale netværkmøder for at lære nyt.

“Jeg deltager på de digitale netværksmøder fordi det at arbejde med digital markedsføring ikke er en kompetence, jeg har. Særligt er det en stor hjælp for mig at vide præcis, hvilke tiltag der skal til, og hvordan det rent praktisk og teknisk udføres. Netværket på møderne giver mig også mange gode idéer og muligheder ud fra de erfaringer, de andre har. Jeg ved, at det er nødvendigt, at jeg sætter mig ind i den her digitale verden, og lærer det, da det er vigtigt for min butik og min omsætning,” fortæller Stine Tange.

Det er Pernille fra Randers City og Cathrine fra Erhverv Randers, der faciliterer netværksmøderne. 

”Vi supplerer hinanden godt, da vi kommer med hver vores baggrund og erfaring inden for kommunikation og brugen af sociale medier,” lyder det fra dem begge.

Cathrine har særligt iværksætter- og andre typer virksomheder tæt på i hverdagen, og Pernille har detailhandlen – de fysiske butikker.

Kommentarer