Randers By

Nye tider på Randers station

Byggeaktiviteter fylder i øjeblikket på Randers Station. Pressefoto

Det varme og tørre forårsvejr har kastet helt nye aktiviteter af sig på og omkring Randers station. På en udspændt tråd fra taget over perron 1 nyder et par svaler morgensolen trods liv og larm omkring dem. Måske fordi deres tilholdssted under det åbne tag ved stationsbygningen er blevet mere larmende end normalt. Her var perronkanten afspærret af en langt festivalhegn.

En hemmelig tunnel er blevet åbnet for togpassagerer og andre nysgerrige og den for længst tilgroede perron mellem spor 4 og 5 er kommet til ære igen for passagerer i de nordgående toge, der i en periode vil stoppe på spor 5 mens spor 1 og 2 gennem stationen udskiftes.

Plakaterne der blev fundet i den nye tunnel. Pressefoto

Stationsområdet myldrer med mennesker, maskiner og materialer. En høj og lang mur af nye betonsveller dækker for udsynet til træer og andet grønt langs Hvidemøllevej på den modsatte side af Randers station. Her er aktivitet som ikke er set siden godstrafikkens storhedstid i Randers.

Ved afsløringen af den hemmelige tunnel dukkede også nostalgiske plakater med for længst forgangne rejsetilbud frem. En afsløring, der fremkaldte billeder af slidte stationer set i Bukarest i 2001. Det er måske endnu ældre det stykke af tunnelen under perronerne på Randers station. Nu er hele tunnelen ryddet for væg- og loftbeklædning – og belysning.

De næste måneder må togpendlere fra Randers væbne sig med tålmodighed og nyde byggeaktiviteterne. Lige nu er rejsetiden til Aarhus forlænget på grund af enkeltsporsdrift mellem Randers og Langå. Senere på sommeren stopper togene helt mellem Hobro og Langå og bliver erstattet af togbusser. Vi må se et godt stykke ind i sensommeren inden vi får normal togtrafik igen, men så er sporet også klar til at tage imod både elektrificeringen og det nye, topmoderne signalsystem. Der er liv i jernbanens kulisser mellem Langå, Randers og Hobro.

Kommentarer