Debat og politik

Meget mere Randers!

I den almindelige snak i de lokale cirkler er vi rørende enige om, at Randers har så meget at byde på. Ja, vi har alt. Hverken mere eller mindre. En skøn by, en pragtfuld natur, spændende attraktioner og et rigt kulturliv. Og det har vi også. Men hvorfor i alverden er man så så tilbageholdende med at fortælle omverdenen det? Ja, jeg spørger bare – igen. Hvorfor vil vi ikke omsætte noget af denne herlighedskapital til investeringer i at tiltrække gæster fra nær og fjern, så vi kan få øget omsætning til virksomhederne, der betyder øget skatteprovenu til Randers Kommune. Det gør man også, vil man så sige. Man sender nemlig cirka tre millioner kroner til VisitAarhus, og så må de løse opgaven.

De forventninger har de ikke mulighed for at indfri, for de skal også sende gæster til sig selv i Aarhus samt Djursland, Viborg, Silkeborg, Skanderborg og Favrskov. Samarbejdet giver rigtig god mening, når vi taler om internationale gæster, for eksempel Tyskland, England, Holland, USA og krydstogter med mere. Det giver ikke mening, tværtimod, når vi taler om danskere og konkret tiltrækning af endagsgæster fra Østjylland.

Det er tydeligt, at Randers har mistet turister i år – generelt set. Tallene har vi dog ikke men indikationer. Som altid har nogle vundet på vejret, og andre har mistet. Nogle har haft den rette kombination af markedsføringsinitiativer og ”passende” vejr. Dårligt vejr, som regn og ustadig dansk sommervejr, betyder normalt, at mange kystgæster, der som kompensation for soldage på stranden, tager til byerne for at søge alternativ underholdning. De besøger museer, attraktioner og shopper. De søger den gode stemning, hvor der er rart og underholdende at være. Der er også camping- og naturfolket, for hvem regn og kolde temperaturer ved kysterne kan blive for meget. De kan også være tilbøjelige til at søge ind i landet for at campere eller søge mere komfortable overnatningsformer.

Generelt skulle sommerens vejr komme Randers og Kronjylland til gode. Det har været ønskevejr for regnskoven, så de har haft rigtig mange gæster og er godt tilfredse. Randers Storcenter og Water og Wellness er meget tilfredse med antallet af sommergæster. Her har man en stærk markedsføring både individuelt og i et lokalt fællesskab med hinanden og andre. Det kan nok sammenholdt med vejret være forklaringen på deres succes. I Randers’ historiske bymidte burde gaderne også være præget af mange udenbys mennesker. Der er iværksat flere gode initiativer, der skal sikre den gode stemning og underholdning for hele familien. I butikkerne står man dog og venter på shopping-hungrende gæster som for eksempel de købedygtige nordmænd, svenskerne, tyskerne og selvfølgelig danskerne. Altså de danskere, der ikke er taget på all inclusive charterferie, som de jo er i stor stil.

Hvor er de blevet af, alle gæsterne? Ja, nogle er slet ikke kommet til Danmark på grund af dårlig valuta, inflation og krig i Ukraine, andre har vi mistet i den almindelige hårde konkurrence med andre store destinationer og ja, så er vi jo i hård konkurrence med andre østjyske byer som Aarhus, Viborg, Silkeborg, Ebeltoft med flere. Og de er dygtige til lokale initiativer. Især nordmænd og svenskere er blevet helt væk – 25 procent fald i DK – på grund af meget ringe kurs. Dertil kommer, at inflationen i Norge og Sverige stadig ligger omkring seks-syv procent i juni. Så købekraften er faldet væsentligt i de to lande. Der er forhold, vi ikke kan kæmpe imod. Tyskerne har vi til gengæld stor glæde af, de kommer i hobetal. Men deres døgnforbrug er væsentligt lavere, så omsætningen falder. En nordmand bruger cirka 2600 kroner i døgnet, og en dansker, der holder ferie hjemme, bruger godt 600 kroner i døgnet. Det er ikke godt for et i forvejen trængt erhverv, der slås med afdrag på corona-lån, høje indkøbspriser og kundernes lavere købekraft.

Synlighed, synlighed, synlighed. Det er blandt andet, hvad vi i den grad har brug for at få genstartet. Der er i tillæg til det gode samarbejde med VisitAarhus behov for en lokal indsats, der sætter Randers som overskrift. Vi skal sikre bedst muligt, at både vores attraktioner, overnatningssteder, detailhandel og andre oplevelser får sin fair andel af det marked, der nu engang er. Vi må arbejde for, at alle vores oplevelser – store og små – kommer i spil, og at vi har en overordnet plan for, hvordan vi gør det. Vi skal se meget mere Randers i trykte såvel som digitale medier, vi skal arbejde med de faglige og professionelle netværk, så vi får Randers og Kronjylland synlig med de store overskrifter og tiltrækker både overnattende og endagsgæster.

Kommentarer