Langå

Matematikhåndværk på Langå Skole

I år har Danmarks Matematiklærerforening valgt temaet: “Håndværk i Matematik”. Arkivfoto.

‘Matematik i håndværket’ er overskriften, når Langå Skole holder “Matematikkens dag” den 15. november klokken 8.00 – 12.00 for hele skolen fra indskoling til udskoling.

Gennem tidernes morgen har det at kunne et håndværk været en nødvendighed for at kunne få opført nogle af vores kendte arkitektoniske bygninger og anlæg, men også nødvendigt for at få brød på bordet, når bageren skal udregne forbruget af mel, eller at vores busser kører til tiden, når ruter skal planlægges og transporttiden skal overholdes. Mange steder finder man behov og brug for at kunne regne den ud både i nærmiljøet og på uddannelsesinstitutionerne.

Alle elever skal kunne nå deres mål

Der tales så meget om i dag blandt befolkningen, at skoler kun uddanner elever til at komme i gymnasiet og videre på universitet, modsat arbejder man med på Langå Skole, at alle deres elever skal nå deres mål, uanset hvilken uddannelsesretning det måtte være, og som man kan læse af ovenstående, så er matematik en af de vigtige medspillere at have med sig videre hen, når man forlader folkeskolen og vælger retning.

Derfor har Langå Skole valgt at alle elever skal være en del af matematikkens dag.

Programmet er sat op som følger;

  • 1 og 2. klasse
    Arbejder med Tre på stribe og Tangram – klip brikkerne ud og lav de forskellige figurer
  • 3. og 4. klasse
    Arbejder med Tangram – tegn den, klip og lav forskellige figurer.
  • 5. og 6. klasse
    Arbejder med æsker – fold og pynt evt med mønstre med mere.
  • 7., 8. og 9. klasse
    Arbejder med Cirkelhåndværker, Pavillion eller Det magiske æg.

Skolens matematiklærere er fordelt ud på de forskellige årgange og fungere som tovholdere og vidensbank for resten af skolens personale

Kommentarer