Debat og politik

Hvad skete der med det tredje motorvejsspor til Randers?

Af MF’er Hans Kristian Skibby (DF), transportordfører, og Frank Nørgaard (DF), formand for Miljø- og teknikudvalget i Randers.

Regeringens infrastrukturudspil indeholder en plan om at udvide motorvejen med et tredje spor bl.a. mellem Aarhus S og Aarhus N, og det er en god start.

Men det er slet ikke nok. I Dansk Folkeparti under vi os over, at Socialdemokraterne i regeringen tilsyneladende har glemt det 3’ spor på E45 op til Randers N.

Trafikken – og behovet for et tredje spor – stopper ikke, bare fordi man er nået forbi skiltet til Aarhus N. Tværtimod.

I stedet bør udvidelsen med et tredje spor føres hele vejen fra Aarhus S til Randers N. Det forventes, at trafikbelastningen vil stige over de kommende år, og for at kunne imødekomme det, er der behov for en aflastning i form af mere plads på motorvejen. Og vi er nødt til at imødekomme det. Vi kan ikke bare acceptere en hverdag med propper på motorvejen, fordi der er mere trafik, end der er plads.

Det er ikke kun industri, erhverv og pendlere nord og syd for Randers som får gavn af et ekstra spor, også erhvervet og industrien i Randers Kommune og på Randers Havn vil få gavn af et ekstra spor. Byen vil være lettere tilgængelig – både for kunder, erhvervstransport og medarbejdere, og det vil gøre den mere attraktiv. Det er også vigtigt for støjplagede borgere langs E45 at Randers N er med i udspillet, for støjskærme ind til boligområder vil være en del af projektet, så vi forventer der leveres på den del af en primær infrastruktur.

I Dansk Folkeparti er vi derfor meget positive over for at få sikret et tredje motorvejsspor op til Randers N. Vi er simpelthen uforstående over for regeringens nedprioritering af strækningen og forventer, at der vil blive leveret på sagen med et kommende bredt forlig om statslige infrastruktur.

Kommentarer