Kultur

Foredrag og klassisk koncert på Værket

Klassisk pianist Katrine Gislinge optræder sammen med Randers Kammerorkester på Værket onsdag 17. januar. Pressefoto

Sammen med en af Skandinaviens førende pianister, Katrine Gislinge, går Randers Kammerorkester i Værkets Koncertsal onsdag den 17. januar klokken 19.45 ind i det nye år med musik af W.A. Mozart, Joseph Haydn og Maria Theresia von Paradis.

Foruden Mozarts Klaverkoncert nummer 12 i komponistens egen udgave for soloklaver og strygekvartet indeholder koncerten Mozarts Ouverture til operaen Cosi fan tutte og Joseph Haydns Symfoni nummer 92 i to arrangementer for kammerensemble.  På programmet står også Maria Theresia von Paradis’ Sicilienne for violin og kammerensemble.

Før koncerten vil musikformidler Christina Blangstrup Dahl introducere komponisten og musikeren Maria Theresia von Paradis i Værkets Koncertsal klokken 18.30. Man kan købe billet til koncerten eller til både koncert og foredrag.

Kvinden bag musikken

Koncerten er en del af serien ”Kvinder i musikken”. Kvinden bag denne koncert er Maria Theresia von Paradis, der var komponist og pianist i overgangen mellem 1700- og 1800-tallet. Maria Theresia var Mozarts tætte ven og kollega, og han tilegnede hende en af sine klaverkoncerter. I slutningen af 1700-tallet havde Maria Theresia stor indflydelse på musiklivet som måske verdens første influencer. Som kvinde fik hun aldrig for alvor mulighed for at udfolde sit musikalske talent og hører i dag til en af musikhistoriens glemte kvinder.

Katrine Gislinge

Koncertens solist – Katrine Gislinge – har gennem de sidste tredive år markeret sig som en af Skandinaviens mest markante pianister med koncerter på bl.a. Bergen Festspil og London City Festival og i koncertsale som Carnegie Hall i New York og Concertgebouw i Amsterdam. Hun har samarbejdet med musikere og dirigenter som Gustavo Dudamel, Gidon Kremer, Augustin Dumais, Jin Wang, Kurt Sanderling og Andreas Brantelied.

Efter en koncert med Mozarts Klaverkoncert nummer 9 på programmet skrev anmelderne blandt andet: ”Og med Katrine Gislinge ved tangenterne fik man ikke bare en suveræn tolkning i teknisk-virtuos forstand, men også åbnet porten til musikkens himmel, ganske enkelt fordi Gislinge er en beåndet pianist.”

 

Kommentarer