Debat og politik

Folkeskolens “Dygtige sammen” vedtaget med 31-0

Michael Frank, Langå

Debatindlæg af Michael Frank, Langå.

Et enigt byråd vedtog 25. april 2016 folkeskolens handlingsplan “Dygtige sammen” med stemmerne 31-0. Lad os se på, hvad der gik forud for vedtagelsen af handlingsplanen “Dygtige sammen”.

I forlængelse af kommunesammenlægningen og ændringer i elevgrundlaget besluttede DF-S-V den 12. januar 2015 at sammenlægge nogle af kommunens skoler. Kendt som “Skolestrukturændring”. Der var flere faglige og relevante argumenter som for eksempel økonomi/stordriftsfordel, større faglige muligheder for lærerne og dermed sikre ressourcer til at samle de svageste elever op og udfordre de stærkeste.

Beslutningen blev understøttet af Forskerne Maria Humlum og Nina Smith, som har undersøgt, hvordan det i 2010 er gået 605.125 elever, der gik i 9. klasse i folkeskolen i 1986-2004.

“Der konstateres en robust positiv relation mellem skolestørrelse og langsigtet succes i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet, således at særligt drenge og børn fra familier med begrænset uddannelse profiterer af at gå på en større skole“.

Så vidt, så godt.

Skolestrukturændringen blev også gennemført for at leve op til kravene i den Skolereform S-R-SF regeringen vedtog, 13. juni 2013. Den lov, der udløste (den åbenbart planlagte) lockout af lærerne i maj 2014. Skolereformen vil alligevel have medført turbulens og organisationsændringer. Derfor gav det god mening at sammenlægge skoler og opbygge den mest optimale organisation i et hug – fremfor to eller flere.

“Dygtige sammen” er udviklet gennem en lang process i et samarbejde mellem skolebestyrelsesformænd, skoleledere, fællestillidsrepræsentanter, uddannelsesinstitutioner og elever som på konferencer og i arbejdsgrupper foreslået fælles retning for udviklingen af folkeskolen i Randers. Der er brugt flere tusinde timer på dette i perioden 2013 og frem til handlingsplanen blev fremsat og vedtaget af et enigt byråd, 31-0, den 25. april 2016.

Elevernes gennemsnitskarakterer – og andelen der falder igennem – er skræmmende læsning. Men hvor mange år skal vi tilbage for at disse gennemsnitsresultater har været prangende?

Der er skoler i Randers, hvor eleverne – og lærerne – skinner om kap med stjerner. Der er andre, der kan blive meget bedre. De kan blandt andet lære og erfaringsudveksle med de bedste for at komme op på niveau.

Nu er organisationerne på plads og skolernes placeringer ligger fast. Der er igangværende nybyg og modernisering i Børnebyen i Havndal. En tidligere annonceret besparelse rulles tilbage og specialundervisningen for 6 millioner ekstra. Der er afsat 148 millioner kroner over de næste 4 år, til forbedring af de øvrige skolers fysiske rammer i det nye budget.

Ved dette års budgetforhandling var der imidlertid 15 af byrødderne, der valgte at stå udenfor. De vendte til Folkeskolen og til “Dygtige sammen”. Heldigvis står 16 DF og V politikere ved deres ansvar og sætter handling og penge bag de smukke ord.

Kommentarer