Samfund

Endelig kunne Tessa optræde for Tradium-elever

Foto: Thilde Nielsen.

I efteråret 2020 fik Danmarks ungdom sig en øjenåbner, da Lungeforeningen lancerede coronakampagnen ”Hvem deler du spyt med?”, som blev set og delt 1.8 mio. gange på sociale medier og trak store overskrifter i nyhedsstrømmen. Målet var at få de unge til at tænke over, hvordan de kunne feste mere ansvarligt og komme med deres egne bud på corona-sikre måder at ses på.

Førstepræmien i konkurrencen var en intimkoncert med Tessa. Men da vinderen blev udråbt, var Danmark, som bekendt, lukket helt ned.

Nu – mere end et år senere – er det endelig lykkedes at indkassere præmien for Thilde Nielsen og hendes to veninder fra HTX-linjen på Tradium i Randers. Således kunne Tessa for nylig varme en stor flok begejstrede gymnasiekammerater op til deres første gymnasiefest efter corona. Og ifølge Thilde Nielsen gik det absolut ikke stille for sig.

”Det var en fed måde at få skudt en fest i gang på”, sagde Thilde Nielsen efter koncerten og fortsatte:

”Tessa kan virkeligt sætte en stemning med hendes musik, og alle var med at feste og skråle med på hendes sange. Hun var virkelig nærværende og fyrede den max af sammen med os, hvilket også kan ses på billederne og videoerne. Vi har virkeligt savnet at feste.”

Og det kan også ses på billetsalget til festen, som Thilde og hendes to veninder kunne tage en stor del af æren for.

”Vi har kunne køre totalt udsolgt på billetter, og derfor har der været 230 gymnasieelever til stede under hele koncerten. Vi havde en fed fest!”, fortæller Thilde.

“Da smittetallet steg blandt unge i Danmark, blev det hurtigt tydeligt, at sociale fællesskaber ikke blev mindre vigtige for de unges liv og udvikling. Derfor var det vigtigt, at kampagnen ikke satte socialt samvær i et kritisk lys, men i stedet satte spotlight på bestemte aspekter af adfærd, der er stærkt forbundet med smitterisiko. De unge skulle ikke bare høres, de skulle selv komme med løsningerne. Og det må man i den grad sige, at de gjorde. Stort tillykke til Thilde og tusinde tak til de mange unge, som kom med over 250 kreative bud på, hvordan fest og god hygiejne kan gå hånd i hånd,” lyder det fra direktør i Lungeforeningen, Anne Brandt.

Fakta om kampagnen: Hvem deler du spyt med?

  • Kampagnen kørte på sociale medier under @hvemdelerduspytmed, #hvemdelerduspytmed og kunne desuden ses i gadebilledet på busser og plakater.
  • Kampagnen blev finansieret af Innovationsfonden, Tuborgfondets Akutpulje og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.
  • Out of Home Media var sponsor på reklameplads i gadebilledet og på busser.
  • Bag kampagnen stod Lungeforeningen, som repræsenterer 700.000 mennesker med en lungesygdom og kommunikationshuset Sincera.
  • Kampagnen er udarbejdet på baggrund af kvalitativt arbejde med unge i form af fokusgrupper, surveys og voxpops, suppleret med forskningsbaserede inputs fra dialogmøder med en nedsat ekspertgruppe.
  • Læs mere om kampagnen på Lungeforeningens hjemmeside på www.lunge.dk/hvdsm

Kommentarer