Debat og politik

Efter debat om Klimabroen: Flere detaljer skal undersøges

Visualisering af Klimabroen. Illustration: Randers Kommune

På baggrund af offentlighedsfasen om Klimabroen over Randers Fjord, som blev gennemført i begyndelsen af året, vil Randers Kommune lave supplerende undersøgelser af blandt andet vejforløb, stiforbindelse og af mulige scenarier for lystbådehavnen. Det besluttede Randers Byråd på mødet 28. oktober.

– Under debatten om Klimabroen har vi fået input fra borgerne, der peger på nogle mulige løsninger og forhold. Vi er glade for alle de goder ideer og forslag, der er kommet, og dem ønsker vi nu at blive klogere på. Derfor gennemfører vi en række supplerende undersøgelser i forbindelse med den videre planlægning. Klimabroen er et meget stort anlægsprojekt og afgørende for, at vi kan fortsætte den gode udvikling i Randers Kommune og realisere Flodbyen. De input, vi får, er med til at sikre, at vi får lavet det bedst mulige projekt, siger borgmester Torben Hansen (S) i en pressemeddelelse onsdag.

Debatten om Klimabroen over Randers Fjord fandt sted i perioden fra den 4. januar 2024 til 22. februar 2024, hvor forvaltningen modtog i alt 72 idéer og forslag. Undervejs i debatten var der også borgermøder, og det er nogle af de emner, som var fremme på borgermøderne og som også fremgår af de indkommende idéer og forslag, der nu skal undersøges nærmere. Det har byrådet besluttet på mødet den 28. oktober 2024.

Se materialet og alle idéer og forslag fra debatten om Klimabroen

Flere spørgsmål og scenarier skal afklares

De supplerende undersøgelser vil se på mulige alternative vejforløb til og fra Klimabroen på nordsiden af fjorden ved at forlænge Toldbodgade til Tjærbyvangsvej. Muligheden for at etablere en stiforbindelse under Klimabroen nord for fjorden vil blive undersøgt, og der vil blive arbejdet videre med forskellige fremtidsscenarier for lystbådehavnen, der i dag ligger hvor Klimabroen skal gå i land.

– Vi tager nu nogle vigtige skridt i den videre planlægning af Klimabroen. De supplerende undersøgelser vil give svar på nogle væsentlige spørgsmål. Samtidig begynder forvaltningen nu også arbejdet med at lave et kommuneplantillæg og en miljøvurdering af planlægningen. Efterhånden vil vi zoome mere ind på konkrete dele af projektet, og senere kommer der nye, offentlige debatter. Jeg ser frem til at fortsætte den gode proces frem mod, at etableringen af Klimabroen kan gå i gang, siger Claus Berggren (V), formand for erhvervs- og planudvalget.

Undersøgelser af trafik og vejprojekter

De supplerende undersøgelser omfatter også en proces med beboere for at hindre smutvejskørsel mellem Udbyhøjvej og Dronningborg Boulevard. Trafikken i krydset Dronningborg Boulevard/Østervangsvej vil blive analyseret med henblik på at mindske kødannelser, og der vil blive lavet skitseprojekter af tiltag for at sikre fremkommeligheden og forbedre forholdende for lette trafikanter på det overordnede vejnet.

Endelig er der blandt andet behov for at opdatere den eksisterende trafikmodel fra 2019 til 2026 og en opdateret undersøgelse af behovet for støjafskærmning for at lave miljøvurdering og senere også miljøkonsekvensvurdering, lyder det i pressemeddelelsen.

– Klimabroen vil løse væsentlige udfordringer med trængsel i trafikken på vejene i Randers. Især på Randers Bro og Havnegade vil trafikken blive meget mindre, men til gengæld vil den stige på blandt andet Dronningborg Boulevard, noget af Udbyhøjvej og Clausholmvej. Her skal vi finde løsninger for at sikre fremkommeligheden de steder og for at generne for beboere bliver begrænset mest muligt, siger Frank Nørgaard (DF), der er formand for miljø- og teknikudvalget.

Klimabroen løser udfordringer og skaber muligheder

Klimabroen skal etableres, fordi den vil give en bedre afvikling af trafikken, den vil udgøre en væsentlig del af beskyttelsen af byen mod stormflod og oversvømmelse, og den er forudsætningen for realiseringen af Flodbyen.

Klimabroen kommer til at bestå af en bro over fjorden, en dæmning over det nordlige havnebassin og en ny vej på nord- og sydsiden. Den har et samlet budget på 559 millioner kroner. Til at gennemføre de supplerende undersøgelser har byrådet givet en anlægsbevilling på 3,5 millioner kroner finansieret af opsparingen til Klimabroen.

Få meget mere at vide om Klimabroen over Randers Fjord på klimabroen.dk

De supplerende undersøgelser

Alternative linjeføringer

Undersøgelse af mulige alternative vejforløb til Klimabroen på nordsiden af fjorden ved at forlænge Toldbodgade til Tjærbyvangsvej. På nuværende tidspunkt er der lagt op til at forbinde vejen til og fra Klimabroen med Udbyhøjvej. Men muligheden for i stedet – eller som supplement – at forbinde vejen med Toldbodgade bliver undersøgt.

Mulig stiforbindelse under Klimabroen ved lystbådehavnen

Med en stiforbindelse vil fodgængere kunne undgå at skulle krydse vejen. Men da Klimabroen over Randers Fjord også sikrer byen mod stormflod, skal det undersøges, om der findes en mulig løsning, hvor stiforbindelsen ikke skaber et hul i beskyttelse af byen.

Scenarier for lystbådehavnen

Når Klimabroen etableres, skal der findes ny placering til de lystbåde, som ikke længere kan sejle ind i det nordlige havnebassin. Forvaltningen har udarbejdet en række scenarier, som repræsenterer forskellige økonomiske rammer for en løsning. I dialog med de berørte søsportsklubber vil forvaltningen arbejde videre med at finde den mest hensigtsmæssige plan. I det videre arbejde ses bl.a. på scenariernes potentiale for at bevare et rekreativt miljø omkring det indre havnebassin ved fortsat at have et antal bådpladser her. Yderligere informationer om scenarierne kan findes på byrådets dagsorden fra mødet den 28. oktober – og snart på klimabroen.dk

Analyser og undersøgelser af trafikken i Dronningborg

  • Gennemførelse af proces i samarbejde med berørte beboere for hindring af smutvejskørsel mellem Udbyhøjvej og Dronningborg Boulevard
  • Analyse af trafikafvikling i krydset Dronningborg Boulevard/Østervangsvej med henblik på at mindske kødannelser i krydset

Afledte vejprojekter

Udarbejdelse af skitseprojekter for afledte projekter på det overordnede vejnet med henblik på at belyse muligheder for at forbedre forholdene for de lette trafikanter og for at forbedre trafikafviklingen, herunder:

  • Etablering af cykelstier langs Clausholmvej i Kristrup
  • Ombygning af krydset Udbyhøjvej/Dronningborg Boulevard
  • Etablering af venstresvingsbane på Clausholmvej ved Holger Danskes Vej
  • Indrykket busstoppested på Clausholmvej

Øvrige undersøgelser som forberedelse til miljøvurdering og miljøkonsekvensvurdering

  • Opdatering af eksisterende trafikmodel fra 2019 til 2026
  • Opdateret undersøgelse af behov for støjafskærmning samt en eventuel afskærmnings omfang og placering
  • Afklaring af nødvendigt vidensgrundlag forud for miljøkonsekvensvurdering og habitatvurdering samt evt. igangsætning af dataindsamling
  • Supplerende undersøgelse af muligheder for håndtering af sediment fra anlæg af dæmningsdelen af Klimabroen.

Afstemningsresultater

Sag 404 om fordebat om Klimabroen over Randers Fjord blev godkendt med 25 stemmer for og 6 imod. Imod stemte Beboerlisten, Velfærdslisten, Enhedslisten og Østbroen

I sag 405 om scenarier for lystbådehavnen blev det godkendt med 22 stemmer for og 9 imod, at der arbejdes videre med de alternative scenarier frem mod de politiske drøftelser om budget 2026-2029 . Imod stemte Liberal Alliance, Beboerlisten, Velfærdslisten, Enhedslisten, Østbroen, Dansk Folkeparti og Bo Ratz (C)

Sag 406 om anlægsbevilling til supplerende undersøgelser blev godkendt med 25 stemmer for og 6 imod. Imod stemte Velfærdslisten, Enhedslisten, Beboerlisten og Østbroen.

Læs mere om sagerne i referatet fra byrådsmødet

 

Kommentarer