Debat og politik

Debatindlæg: Intet er så skidt, at det ikke godt for noget

Rosa Lykke Yde. Arkivbillede.

Debatindlæg af Rosa Lykke Yde, medlem af Randers Byråd for SF Randers.
Formand for Socialudvalget, Medlem af Skole- og Uddannelsesudvalget, Næstformand i Bevillingsnævnet 

I alle landets kommuner har skoledagen på kort tid ændret sig markant. Det gælder også i Randers Kommune. I flere uger har de yngste elever i folkeskolen og alle klassetrin i specialklasser og specialskoler nu, været i skole på en anderledes måde, end de har været vant til. Skolernes personale har også oplevet, at coronakrisen har medført en helt anden arbejdsdag. Det har krævet omstillingsparathed og gå-på-mod.

Heldigvis har Randers Kommunes dygtige medarbejdere udvist netop det. Alle har taget opgaven på sig og løst den til UG med kryds og slange. Under første genåbningsfase har lærerne haft mulighed for langt bedre forberedelsestid samt mulighed for at forberede sig hjemme, uden at skulle detailstyres med krav om fuld tilstedeværelse. Men vel nok allervigtigst, har de mange steder oplevet, at der igen var tillid til dem som fagpersoner. Det burde, efter min mening, være en selvfølgelighed når man, som de, hver dag skaber en tryg og meningsfuld skoledag for vores elever.

Ja, det har været svært og udfordringerne har været mange, men helt uventet er der også kommet noget godt ud af krisen.

Rengøringen har aldrig set bedre ud, og man har på flere skoler en oplevelse af en bedre trivsel. Medarbejdere og elever trives, der er langt færre konflikter – og undervisningen rummer i højere grad tid til fordybelse.
Man kan spørge sig selv, hvordan det nu kan være? Hvordan kan det gå til, at nødpasning på vores skoler viser sig at skabe ro og trivsel? Det er egentligt meget simpelt. Ud over det faktum, at vi har knald-dygtige medarbejdere og ledere, så skyldes det en række afledte konsekvenser af Sundhedsstyrelsens retningslinjer. Der undervises nu i mindre grupper, og eleverne har kortere skoledage, der er bedre normeringer og undervisningen foregår i langt højere i grad udenfor og væk fra den traditionelle tavle-undervisning.

“Bare der var nødundervisning altid”, lyder det fra nogle af pædagogerne og lærerne fra specialklasserne. For mange af kommunens elever med særlige behov profiterer også af situationen. For eksempel, at der er mere kontinuitet, færre skift, kortere skoledage og undervisningen giver meget mere mening. Genkendelig og fast personale i elevgruppen er afgørende i mange af kommunens specialtilbud.

Med andre ord. Intet er så skidt, det er ikke er godt for noget. Så lad os nu tage ved lære af de oplevelser vi har i øjeblikket. Vi skylder eleverne i kommunens skoler de bedste vilkår for god trivsel. I SF vil vi fortsat arbejde for kortere skoledage, flere voksne, klasseloft på max 24 elever, bedre og mere fleksibel forberedelsestid til både lærere og pædagoger med mulighed for igen at forberede sig hjemmefra. Det mente vi også før coronakrisen, men vi er kun blevet bekræftet i, at det er den helt rigtige vej at gå, for at skabe verdens bedste folkeskole.

Tak til alle vores dygtige medarbejdere for indsatsen. Den er kort og godt imponerende.

Kommentarer