Debat og politik

Debatindlæg: Folkeskolerne gør en forskel for vores børn og unge

Fra højre: Stine Eiby, Peter Nellemann og Lise-Lotte Leervad Larsen, Byrådsmedlemmer (S) i Randers.

Af Stine Eiby, Peter Nellemann og Lise-Lotte Leervad Larsen, Byrådsmedlemmer (S)
– henholdsvis medlemmer og formand for skole og uddannelsesudvalget.

Vi står midt i Danmarks historiens største trivselskrise. Aldrig har så mange unge haft det svært.

Vi snakker om at lette presset på de unges skuldre – vi skal give børnene ro.

De unges 9. klasses afgangskarakterer er offentliggjort. Det har afstedkommet kritik af kommunens folkeskoler.

Overskrifter som; ”Folkeskoler i frit fald: Randers skraber bunden med nogle af landets dårligste skoler”. Folkeskolerne i Randers skraber bunden, mens privatskolerne skyder til tops og mænger sig med landets bedste.

Ja presset og præstationssamfundet kører derudaf. Skolefolk og politikere bliver afkrævet svar og kaldt til handling. Imens mistrives flere og flere unge mennesker.

Men helt ærligt – hverdagen i skolen er SÅ meget mere end en 9. klasses afgangskarakter.

Bag en 9. klasses karakter ligger mange års og timers arbejde. Et arbejde og samarbejde mellem barnet, forældrene, lærerne og pædagogerne. Et samarbejde som hviler på et pædagogisk grundlag, hvor vores børn skal udvikle sig til at blive hele mennesker og borgere i et demokratisk samfund.

Det samarbejde og mange års arbejde bliver med et nedjusteret til EN enkel karakter som sammenlignes en til en med andre skoler.

Men karakteren siger ikke noget om børnenes udgangspunkter og forudsætninger.

Det er nemlig ikke helt uvæsentligt at tage hensyn til, hvilke hjem børnene kommer fra. Det er alt andet lige lettere for en skole med mange børn fra ressourcestærke hjem at få høje eksamensgennemsnit, end det er for skoler med mange børn fra hjem, hvor forældrene f.eks. ikke har lange uddannelser.

Derfor bør sammenligninger udelukkende på karaktergennemsnit tages med et forbehold.

Lad os uddybe hvorfor.

Børnene møder ind i skolen med meget forskellige udgangspunkter og forudsætninger og skolens opgave er at se og møde det enkelte barns potentiale og arbejde videre derfra.

Folkeskolen er mangfoldig. Her er ALLE velkomne og INGEN bliver sorteret fra. Vi tror på alle børns potentiale og tror på, at alle kan bidrage med noget.

Vi har som samfund brug for alle. Folkeskolen bakker op om det samfunds- og menneskesyn og fortjener derfor IKKE en sammenligning med privatskolerne, som kan udvælge hvilke børn og familier, de ønsker at samarbejde med.

I stedet for at kigge isoleret på 9. klassers afgangskarakter, så kig på skolernes løfteevne, som angiver, hvilken FORSKEL folkeskolerne skaber for vores børn og unge.

Stil spørgsmålet: Formår folkeskolerne i Randers Kommune at løfte børnene videre fra det udgangspunkt, som de kom med?

Svaret er: JA, alle vores folkeskoler, undtagen en, ligger på niveau eller over.

Lad os flytte fokus.

Om du får 4 eller 10 eller 02 siger ikke noget om, hvor meget arbejde der ligger bag den enkelte karakter eller noget om, hvilket udgangspunkt du kom fra.

Men det er sikkert, at karakteren i sig selv er med til at presse vores unge og deres trivsel.

Hjælper vi og tager vi presset af de unges skuldrer ved at udskælde og kritisere folkeskolerne og dermed også indirekte alle os (forældre, børn og medarbejdere), som har valgt vores fælles folkeskole?

Vi tror det ikke.

I bedste fald har kritikken et kort øjeblik fjernet vores fokus fra det gode arbejde, som hver dag foregår ude på vores folkeskoler og på kerneopgaven – børnenes læring og de initiativer og indsatser, som gør en reel forskel helt ude ved børnene i klasselokalerne.

I værste fald har det øget presset på de unges skuldre.

Kommentarer