Debat og politik

Danske Medier er sure på Randers Kommune

Randers og en række andre kommuner indbringes nu for Økonomi- og Indenrigsministeriet. Det er Mediernes brancheorganisation, Danske Medier, som vil have afklaret om kommunalt opstillede byportaler er konkurrenceforvridende.

Sagen er taget op på baggrund af, at Randers Kommune har opstillet seks digitale byportaler. Flere kommuner har de seneste år etableret digitale byportaler, som viser spots for kommunale arrangementer, men også rummer kommercielle reklamer.

Randers har i alt seks byportaler placeret ved indfaldsvejene, vist her på kortet.

Danske Medier peger på, at det økonomiske fundament for de private medier udgøres af annoncer, og at en generel adgang for kommunerne til at drive byportaler med reklamer kan få alvorlige konsekvenser for de lokale mediers mulighed for at skabe de nødvendige annonceindtægter.

Danske Mediers bestyrelse har besluttet at henvende sig til Økonomi- og Indenrigsministeriet for at få afklaret, om det er lovligt, at kommunerne på denne måde går ind på markedet for annoncering, og mange steder til en pris, der er under markedsprisen.

De private medier er vant til konkurrence, men konkurrencen skal foregå på lige vilkår, og det gør den ikke, når kommunen med offentlig finansiering indtræder på annoncemarkedet og etablerer en annonceringsplatform og en prissætning, som de private aktører ikke kan konkurrere med.

Fakta om Danske Medier

Danske Medier er skabt i 2012-2013 som en fusion af alle væsentlige foreninger for danske professionelle medier: Dansk Magasinpresses Udgiverforening (DMU), Danske Dagblades Forening (DDF), Danske Specialmedier (DS), Digitale Publicister (DP), Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM), Radioerne og Ugeaviserne.

Danske Medier er de private mediers fælles talerør i forhold til danske og internationale myndigheder i alle spørgsmål om forhold af betydning for medierne.

 

Kommentarer