Debat og politik

Broen er oppe!

Af Henrik Leth, Medlem af byrådet, Socialdemokratiet

coaster
  I debatten om østforbindelsen glemmes skibstrafikken. Randers er en havneby for både kommerciel- og lystbådesejlads. Derfor skal østforbindelsen være en tunnel. Men lad os først bygge klimabroen!

Lige en kort kommentar til “Østbroen” der anfægter mine og forvaltningens tal om trafikken på Randers Fjord.

Trafik på fjorden

Randers Havn oplyser, at der anløb 464 skibe til havnen i 2019 og 499 skibe i 2020. Det forventes, at der i årene frem kommer flere anløb, så et rimeligt antal årlige anløb vil være 600, svarende til 1.200 bropassager pr. år eller cirka 3,3 passager hver dag.

På grunden af den smalle sejlrende vil dette ikke være muligt  for skibene at ligge stille, mens de afventer en åbning af broen.

  • På en normal dag med normal sigtbarhed vil der ved en døgnbemandet bro være behov for varsling om gennemsejling 30 minutter før passage.
  • Broen skal påbegynde åbning ca. 900 meter før skibspassage, hvilket resulterer i en åbningstid på 7-10 minutter. Skibene skal som udgangspunkt ikke ligge stille. Farten ved passage af broen vil være 5-6 knob.
  • Broforbindelsen bør ikke forsinke skibstrafikken, idet det forudsættes, at det er skibstrafikken som prioriteres ved etablering af en Østforbindelse.
  • Der vil være tilfælde, hvor 2 skibe skal ud ad fjorden og 2 skibe skal ind ad fjorden på samme tid. Dette vil medføre en lang åbningstid for broen eller mange åbninger hurtigt efter hinanden.

Fritids- og lystsejlads

Skal Randers også kunne besejles af fritidssejlere med mast – være attraktiv for det stigende antal Lystsejlere?  Hvis ja, skal disse medregnes, når det skal gøres op hvor ofte, eller hvor mange gange i døgnet klapbroen skal åbnes.

Kort sagt ignorere Østbroen både erhvervsstrafikken og fritidssejlere til og fra Randers.

Kommentarer