Asferg

Asferg skole samarbejder med PIF om frikvartersprojekt

Se billedserie Elever i 5. og 6. klasse på Asferg Skole får testet, hvordan de bedst lader op i frikvarteret - med "Ro på" eller med "Fart på". Fremsendte fotos

Frikvartersprojektet, som starter op efter sommerferien, er for de unge i 5. – 6. klasse. Projektet går ud på, at skolebørenene skal finde deres bedste måde at lade op på.

Frikvarterer er til for at børnene kan lade op til næste lektion og få ro i hovedet. Nogle har for lidt ro, mens andre har brug for at komme af med noget noget energie af og få rystet alt det skolerelaterede ud af hovedet.

– Projekt går derfor ud på at præsentere børnene for forskellige og nye måder at lade op, så de selv kan finde ud af, hvad de hver især har brug for, fortæller udviklingskoordinator hos Træningshuset i Asferg, Nikoline Ellling.

Det er frivilligt for børnene, om vil komme, da det netop er deres egen pause til at gøre, hvad de har lyst til og brug for.

– Tanken er, at de skal selv lære at mærke efter, hvad de har bedst af og smag for, vi præsentere dem blot for nye og alternative muligheder, siger Nikoline Ellling .

”Ro på”, mandag og ”Fart på”, tirsdag. 

Programmet, som blev afprøvet i uge 24 og 25, inden børnenen blev sendt på skoleferie, kørte således at der var ”Ro på” mandag og ”Fart på” tirsdag.

”Ro på” er med inspiration fra yoga, med udstræknings øvelser, og generelt afstressende øvelser. ”Ro på” giver derved eleverne ro til hovedet og i kroppen, og giver dem et afslappende pusterum imellem alt larm og læring.

”Fart på” er tænkt til at få brugt alt den overskydende energi, børnene måtte sidde inde med. Det handler om at de for eksempel skal løbe igennem forhindringsbaner, spille og lege med højt energiniveau, så de er klar til at sidde stille og lære på ny.

Tirsdag i uge 25 blev projektet afsluttet hvor børn fra både Asferg- og Fårup skole, kom og oplevede ”Fart på” i forbindelse med, at de to skoler afholdte den årlige idrætsdag.

Læs også: Elever fra Fårup og Asferg dystede sammen.

Det forventes, at projektet kommer helt op at køre efter skolens sommerferie.

Kommentarer