Debat og politik

Ærlighed om privatisering af veje efterlyses

Debatindlæg af Jens Peter Hansen.

Lige fra Liberal Alliance på den ene kant og hen over midten til Velfærdslisten på den anden kant, faldt håbefulde KV17 kandidater nærmest over hinanden i bestræbelserne på at forsikre borgerne om, at privatisering af veje skal stoppes.

Fair nok at have den mening – men absolut ikke fair at foregøgle borgerne, at privatiseringen blot kan stoppes uden yderligere konsekvenser. Vi var under KV17 vidner til kyniske vælgerbedrag, idet jeg går ud fra, at KV17 kandidater, der udtalte sig om privatisering af veje, havde gjort sig bekendt med sagsfremstillingen om emnet, der var på byrådets møde den 4. september.

Af sagsfremstillingen den. 4. september fremgår at 2011 beslutningen om at påbegynde en nedklassificering blev truffet ud fra et lighedssynspunkt og krav om, at alle borgere i samme situation skal behandles ens, det var ikke for at opnå en besparelse.

En beslutning om at standse den igangværende proces og tilbagerulle de foretagne nedklassificeringer vil kunne resultere i, at Randers Kommune i stedet for den oprindeligt planlagte nedklassificering af en lang række kommuneveje står tilbage med, ikke blot status quo, men med en lang række nye kommuneveje.

Favrskov kommune besluttede i forbindelse med vedtagelse af budgettet for 2018 at stoppe deres nedklassificering og i stedet stille borgerne lige ved at opklassificere alle private fælles veje. Den beslutning koster dem den nette sum af 11 millioner kroner pr. år.

Det er ønsketænkning, at vi bare uden videre kan stoppe nedklassificeringen, og det bidrager da slet ikke til en ordentlig diskussion af ”Hvad gør vi”, når et debatindlæg fra en tidligere adjunkt ved Aalborg Universitet af flere debattører fremstilles som troværdig information fra en professor.

Tilsvarende pinlig er påstanden om, at nedklassificeringen har kostet kommunen cirka 20 millioner kroner.

Lad os få en ærlig diskussion: Skal fællesskabet betale op til 15 millioner kroner pr. år for at vedligeholde og drifte veje, der alene har betydning for de ejendomme, der ligger ved vejen?

Kommentarer