Debat og politik

Pensionistkort eller tilskud til elcykel?

Af Jens Peter Hansen, Medlem af byrådet, Venstre

Pensionistkort eller tilskud til elcykel?I Randers kommune kan pensionister købe et pensionistkort, så de for et beskedent beløb kan køre med bus. Ordningen, der har eksisteret siden 2009, har til formål at reducere bilkørsel til gavn for miljø, klima og trængsel.

Men hvorfor kun busser? Ældre er gamle til at bestemme selv. Vælger en pensionist at erstatte bilkørsel med el-cykling, vil vi foruden miljø, klima og trængsels gevinster også få en ganske stor sundhedsgevinst.

Kommunen giver tilskud til pensionistkort til busser, og vi bør naturligvis også give et tilsvarende beløb som tilskud til en (el)cykel, hvis pensionisten foretrækker denne form for transport i stedet for bussen.

En sådan valgmulighed er et konkret eksempel på den »fritvalgsgaranti«, som Venstres formand Jakob Ellemann-Jensen lancerede på landsmødet forleden: Pengene skal følge borgeren.

Når pensionister udnytter valgmuligheden til fordel for el-cyklen, vil det bidrage til, at vi får et grønnere, sundere og sjovere Randers kommune.

Lidt baggrundsinfo: Randers kommune giver ca. 82 mio. kr. i tilskud til busser pr. år. Seneste beregninger fra MidtTrafik når frem til, at hvert pensionistkort koster kommunen ca. 3.800 kr., når det antages, at et kort anvendes fire gange pr. uge til en normal gennemsnitspris på 18 kr.

Kommentarer