Erhverv

Friluftsland fejrer fem års butiksjubilæum i en tid med tomme lokaler

Friluftsland i Randers kunne i starten af november fejre fem års jubilæum på Brødregade i Randers C. Pressefoto

I mange byer er gågaden ikke, hvad den har været, og det gælder også i Randers. Mens 43 butikslokaler står tomme i centrum, fejrer outdoorforretningen Friluftsland fem års jubilæum.

En velfungerende fysisk forretning er særligt noget at fejre i 2024. Det mener man hos Friluftsland i Randers, som i starten af november kunne fejre fem års jubilæum på Brødregade i Randers C, hvor der ellers de senere år har været rigeligt tomme butiksruder at lure igennem. Ifølge tal fra Ejendomstorvet.dk er der per 7. november 43 ledige butikslejemål i det centrale Randers.

– Vi lever i en tid, hvor de fysiske butikker er pressede, og det har resulteret i mange tomme butikslokaler i byen. Det er selvfølgelig noget, vi er ærgerlige over, for et godt handelsliv i byen gavner jo os alle sammen. Samtidig er vi også glade for, at vi kan fejre fem år med at drive en god forretning i byen,siger Arne Enggaard Poulsen, der er afdelingsleder i Friluftsland Randers.

Antallet af tomme butikker har på landsplan været stigende i mange år og betegnes under begrebet butikstomgangen, og per april år steg den til 7,5 procent på landsplan, hvilket er en stigning på et procentpoint i forhold til samme tidspunkt sidste år. Det viser tal fra Ejendom Danmark.

Nethandel er nemt, men uden ekspertisen

Blandt friluftsentusiasterne i Brødregade mener man, at forretningens succes kan tilskrives flere ting – og mere end bare outdoorbølgen foranlediget af corona-nedlukningerne for et par år siden.

– Outdoor er blevet stort, men det er nethandel også. Det er jo dejligt nemt og bekvemt at sidde i sofaen og ordne det hele. Men hvis man skal have de gode vandrestøvler, er det svært at læse sig til, hvilke der egner sig til netop de østrigske bjerge, lyder det fra Arne Enggaard Poulsen, der uddyber:

– Hos os kan man prøve skoene på, men også på forskelligt terræn, der simulerer for eksempel bjerge. Samtidig er der virkelig en ekspertise i vores medarbejdere. Det er ikke et must, at butikspersonalet har prøvet alt inden for outdoor, men vi lægger vægt på, at de har praktisk erfaring måske som spejder, soldat eller vandreentusiast. På den måde ved alle vores medarbejdere noget om at tage på tur.

Satser på bymidter

Som landsdækkende kæde med butikker i mange af de større danske byer er det at have butikker centralt i gågaderne et bevidst valg fra Friluftslands side.

– At være repræsenteret i de større danske byer med fysiske forretninger er en helt bevidst strategi. Det vi sælger, kræver vejledning og ekspertise, der ikke findes på webshoppen, og vores kunder ved det godt, forklarer Claus Østergaard, der er marketingchef i Friluftsland.

 

Kommentarer