650 elever dyster i opfindelser og teknologi i Randers
25.000 skoleelever fra 5. og 6. klasse over hele landet dyster om de bedste opfindelser i Naturfagsmaraton, der lige nu er i fuld gang. Den 25. og 26. februar kommer konkurrencen til Randers, hvor to konkurrencedage samler omkring 650 elever fra kommunen i Dronningborghallen.
Hvordan bygger man et minirenseanlæg til en liter snavset vand? Kan rotter fanges med smarte opfindelser? Og hvordan undgår vi bløde og overmodne bananer, når de skal fragtes hele vejen fra Indien til Danmark?
Omkring 25.000 elever fra 5. og 6. klasse fra hele landet skal løse sjove udfordringer med opfindsomhed og sammenhold til årets udgave af Naturfagsmaraton, der nu er i fuld gang.
Den 25. og 26. februar samles omkring 650 elever fra skoler Randers Kommune til Naturfagsmaraton. De har forinden forberedt sig på udfordringerne hjemme på skolen i op til to måneder.
Nanna Seidelin, direktør i Naturvidenskabernes Hus, der står bag Naturfagsmaraton, glæder sig på elevernes vegne.
”Konkurrencedagene er en festlig og udfordrende kulmination på et undervisningsforløb, hvor eleverne har det sjovt med naturfag og teknologi samtidig med, at de arbejder som ingeniører og opfindere. I år kobler vi det sjove og udfordrende med det virkelighedsnære i samarbejde med Danfoss, som har hjulpet os med at udvikle en af opgaverne,” siger hun.
Stop madspild: Tusindvis af elever går bananas med Danfoss
Den ene af de i alt otte opgaver til Naturfagsmaraton er udviklet sammen med Danfoss, og den udspringer af en helt reel udfordring, som Danfoss arbejder med til daglig. Nemlig nedkøling af madvarer, der begrænser madspild og understøtter en bæredygtig udvikling.
Som en del af opgaven skal eleverne konstruere en transportkasse til bananer, hvori temperaturen kun må stige så lidt som muligt – selvom den står under en glødende varmelampe. En udfordring som bananproducenter i Indien, som Danfoss samarbejder med, står med til daglig.
”I Danfoss-opgaven får eleverne et indblik i de reelle problemer, som man kæmper med i andre lande, og eleverne får en forståelse for sammenhængen mellem teknologi og bæredygtighed. De ser også, hvordan vi i Danmark, med vores dygtighed inden for teknologi, kan understøtte bæredygtighed,” siger Nanna Seidelin.
Formand for bestyrelsen i Danfoss, Jørgen Mads Clausen, der er fik ideen til banan-opgaven, siger:
”Naturfagsmaraton skaber begejstring og interesse for naturfagene og viser eleverne, at man med viden om teknologi kan være med til at skabe en bæredygtig verden. Det er vigtigt, og det er vi fra Danfoss’ side virkelig glade for at være med til. Vi arbejder hver dag på at udvikle bæredygtige teknologier, og jeg glæder mig meget til at opleve, hvad de finder frem til,” siger han.
Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden, Undervisningsministeriet og Grundfos.
Kommentarer