Brugsen er under forandring – men det er stadig en ‘Gjerlev-butik’
Godt købmandskab kombineret med god kundepleje, personaleinvolvering og massivt brug af sociale medier har været medvirkende faktorer til, at Brugsen i Gjerlev nu har fået råd til sætte gang i en omfattende renovering for over en million kroner. Men selvom butikken bliver moderniseret, holder man fast i kulturen, lover uddeleren.
Af Gitte Hagsholm, randers@netavis.dk
GJERLEV – Det er muligvis lidt bøvlet at være kunde i Brugsen i Gjerlev for tiden; men det kan de takke sig selv for. Butikkens trofaste kunder har nemlig gennem mange år bidraget til, at den lokale dagligvarebutik har haft så god vækst, at man nu har fået råd til at renovere og modernisere butikken for et millionbeløb. Et arbejde der allerede er godt i gang og som kommer til at foregå de næste fire til fem uger.
– Jeg er så glad og stolt over den lokale opbakning, vi oplever, og vi har glædet os til at komme i gang med renovering af butikken, for det er virkelig tiltrængt, siger uddeler Thomas Andersen, som har siddet på posten siden 2019.
Her blev den dengang temmeligt skrantende brugs overtaget af Superbrugsen i Hadsund, som samtidig tilbød jobbet som uddeler til Thomas Andersen, der nok er fra lokalområdet, men arbejdsmæssigt har været vidt omkring.
Thomas Andersen startede karrieren inden for dagligvarebranchen i Spentrup, hvor han også er født og opvokset. Her blev han udlært i den lokale brugs. Senere blev han souschef hos SuperBrugsen Østbyen i Randers (i dag Rema 1000) og tilbragte efterfølgende nogle år i SuperBrugsen på Vesterbro Torv i Aarhus, inden han vendte tilbage til SuperBrugsen i Spentrup som souschef. Herefter gik turen til brugsen i Kongerslev – også som souschef – hvor han tilbragte halvandet år, inden han i 2019 fik tilbudt jobbet som uddeler i Dagli’Brugsen i Gjerlev.
– Jeg havde egentligt tænkt mig at fortsætte min karriere som leder i et større supermarked, men jeg blev grebet af muligheden for at bygge noget op i det område, jeg kommer fra, fortæller han.
Det viste sig at være en god beslutning for alle parter. For siden Thomas Andersen overtog butikken i Gjelev, er omsætningen ifølge uddeleren vokset med 90 procent. Helt usædvanligt i en branche, hvor mange mindre butikker de senere år har måttet dreje nøglen om.
Fysiske forbedringer og basalt købmandsskab
Siden Thomas Andersen overtog forretningen, er flere ting blevet opdateret i og omkring Brugsen i Gjerlev. Indvendig blev der lavet nye vareramper og andre forbedringer, så personalet har fået bedre arbejdsvilkår. Uden for blev tankanlægget opgraderet, og senere blev der lavet ny kloakering, som blandt andet betød, at man fik bugt med store vandpytter ved indgangen, som tidligere har været et problem efter heftige regnskyl.
Om de fysiske forbedringer har haft direkte indflydelse på succesen med salget er nok tvivlsom. Ifølge Thomas Andersen skyldtes det først og fremmest et grundlæggende fokus på basalt, godt købmandsskab og god kundepleje samt en høj grad af risikovillighed.
– Vi er gået ‘all in’ på ja tak-tilbud, som vi dagligt sprøjter 10 til 15 stykker ud af om dagen, og vi går efter 100 om ugen. Og vi er ikke bange for at tage nogle chancer med store eller utraditionelle indkøb, som for eksempel et parti ammepuder eller en halvt tons bacon, som jeg lige har bestilt i dag, griner han.
Lige nu har butikken knapt 10.000 følgere på facebook, og folk kører gerne helt fra Kongerslev og Hadsten efter de gode tilbud, fortæller uddeleren.
Godt arbejdsfællesskab
Succesen på de sociale medier skyldes ikke mindst brugsens souschef, 24-årige Martin Hovaldt Jørgensen, der med aliaset ‘Albinoen fra Dagli’Brugsen i Gjerlev’ er blevet en stjerne på særligt TikTok, hvor han i sine opslag taler butiksfaget op, og det er noget der smitter af på kollegerne, fortæller Thomas Andersen.
– Martin er helt eminent til at spille alle gode, især de unge, og det er blevet så populært, at vi har omkring 50 på venteliste til at blive ungarbejdere. Det har jeg ikke set andre steder, siger Thomas Andersen og fortsætter:
– Vores medarbejdere har fundet et helt unikt fællesskab her. Butikken er blevet et samlingssted, hvor de også mødes efter lukketid for at spille spil og hygge sig sammen. Eller de overnatter efter byfesten. Det er helt specielt, og det smitter af i dagligdagen; vi har en helt særlig dynamik i butikken, hvor alle arbejder sammen, tager ansvar og bidrager til, at både kunder og kolleger får en god dag.
Ny butik – men samme koncept
Alle medarbejdere har også et langt stykke af vejen været inddraget i processerne omkring den nye butik, hvor ændringer begynder allerede ved indgangen:
– Vi gør indgangspartiet lavere og sætter en glasfacade op midt i den nuværende indgang. Og så hæver vi gulvet til den samme højde og indretter en ny og dobbelt så stor frugt- og grøntafdeling med helt nye kølemontrer. Vi flytter rundt på blandt andet vinafdelingen og vores bagerafdeling, og så sætter vi træpaneler op på væggene langs loftet, så det hele fremstår mere tidssvarende, siger Thomas Andersen og tilføjer:
– Endelig bliver der to scan-selvkasser, som kan lette noget af presset på de betjente kasser i perioder, hvor der er mange kunder i butikken.
Generelt bliver der også ‘ryddet op’ i butikken, fortæller Thomas Andersen.
– Vi samler også nogle af de mange mærkelige ting, vi køber ind hele tiden, så der kommer en slags markedsplads i butikken. Lige nu står det sådan lidt hulter til bulter; men det kan nu også noget, siger han.
– Vi har en lidt mærkelig butik, og nu bliver det en ny mærkelig butik – en Gjerlev butik. Den behøver ikke ligne alle de andre; det skal stadig være en oplevelse at komme herind, det kan kunderne lide, lyder det fra uddeleren.
Han har heller ikke planer om at lukke butikken under renoveringen, der pågår til og med uge 46.
– Det kan godt være, vi støder på nogle udfordringer undervejs, men så finder vi en løsning på det, siger Thomas Andersen.
Renoveringen fejres med en genåbningsfest i uge 49.
Kommentarer