Randers By

De sociale tilbud i Randers Kommune gør det godt

Charlotte Broman, formand for socialudvalget i Randers Kommune. Pressefoto

I Randers Kommune bliver der løbende ført tilsyn med tilbuddene på socialområdet, og de viser, at tilbuddene gør det rigtig godt og på en skala fra 1 til 5 scorer de i gennemsnit 3,9. Det får dog ikke kommunens medarbejdere til at hvile på laurbærrene. Tværtimod bruger de evalueringen til at gøre det endnu bedre.

– Medarbejderne har løftet opgaven virkelig godt og er blevet endnu bedre til at bruge tilsynet konstruktivt i deres arbejde. Det betyder, at der virkelig er blevet taget hånd om de steder, hvor der er brug for det og jeg er rigtig glad for at se den flotte fremgang, som jeg ved at medarbejderne har arbejdet hårdt for, siger Charlotte Broman Mølbæk, som er formand for socialudvalget i Randers Kommune.

Alt efter hvilket tilbud, der er tale om, bliver der ført tilsyn af henholdsvis det regionale Socialtilsyn Midt, revisionsfirmaet BDO og Børn og Skole-afdelingen i Randers Kommune. Formålet med tilsynet er at sikre, at borgerne i Randers Kommune ydes en indsats, der lever op til deres formål efter blandt andet lov om social service.

Over gennemsnittet på alle parametre

Alle tilbuddene opnår minimum 3,9 i gennemsnitlig score på tværs af de forskellige temaer hvor 5 er den højeste score. Det er samlet set en høj score, der indikerer, at tilbuddene i høj grad eller i meget høj grad lever op til tilsynets kriterier og dermed, at tilbuddene drives på velfungerende vis.

Socialchef i Randers Kommune, Carsten Wulff Hansen, er glad for den positive udvikling:

– Vi har gennem de seneste år set en positiv og vedholdende udvikling på tværs af alle tilbuddene på de parametre, som vi bliver målt på. Det betyder, at tilsynet finder vores sociale tilbud velfungerende både i forhold til den faglige indsats vi yder, borgernes trivsel og ikke mindst de fysiske rammer. Vi ligger et pænt stykke over middel i gennemsnitsscore på alle parametrene, og det er absolut en positiv udvikling, som vi skal fortsætte, siger Carsten Wulff Hansen.

Socialafdelingen og de forskellige tilsyn drøfter den generelle kvalitet af tilsynsbesøgene og tilsynsrapporterne på årlige dialogmøder, og afdelingens medarbejdere bruger tilsynene aktivt til at gøre tilbuddene endnu bedre.

Kommentarer