Skole inviterede forældre til at prøve kræfter med børnenes matematik
Hanne Schøler Fast introducerede forældrene for nye regnebegreber til Familiematematik. Foto: Randers Kommune.
Hvordan arbejder børn med tal og regning i skolen i dag? Det kunne forældre få indblik i, da Bjerregrav Skole for første gang inviterede til “Familiematematik”.
Matematikundervisningen har ændret sig meget gennem tiden. Derfor inviterede Bjerregrav Skole forældre til børn i 0.-2. klasse til et fyraftensmøde, hvor de blev præsenteret for talforståelse, regnestrategier og fleksible regnemetoder, som børnene arbejder med i dag.
Blandt forældrene, der var mødt op, var Kasper Vestdam, far til Lea i 2. klasse. Han synes det var spændende at få et bedre indblik i, hvordan børnene arbejder med matematik i dag:
– Det er jo markant anderledes end hvad jeg lærte i skolen. Det er godt at få en introduktion, så vi forældre bedre kan være med, når vores børn kommer hjem med opgaver, fortæller han.

- Kasper Vestdam var en af de forældre, der mødte op til Familiematematik på Bjerregrav Skole. Foto: Randers Kommune.
Nye måder at arbejde med tal
På skolen stod Hanne Schøler Fast og John Nielsen, der begge til dagligt underviser i matematik, klar til at tage imod forældrene og fortælle om matematik i indskolingen. Først fik forældrene en introduktion på video, og derefter blev de præsenteret for begreber som talorden, talforståelse, tællestrategier og hukommelsesstrategier.
Undervejs var der plads til spørgsmål og gennemgang af regnestykker. Her blev der blandet andet vist, at et minusstykke nu kan udregnes på fem forskellige måder; til stor overraskelse for forældrene, der har lært at sætte tallene under hinanden, da de selv gik i skole.
– Familiematematik handler ikke om, at forældrene skal være matematiklærere. For nogle vil det være en aha-oplevelse, og for andre kan det være inspiration, siger Hanne Schøler Fast, matematiklærer og matematikvejleder på Bjerregrav Skole.
Hun peger på, at forældre nemt kan støtte op om børnenes matematik i hverdagen, uden at det føles som lektielæsning. Det handler om at være nysgerrig sammen og få øje på matematikken i omgivelserne. Man kan for eksempel spille vendespil og finde to kort, der tilsammen giver 10, opdage figurer og vinkler på vejskilte, se mønstre i fliser og farver, spille Uno eller Domino, eller lade børnene være med i køkkenet og afmåle ingredienser. Selv en tur gennem ugens reklamer kan give anledning til snak om priser – hvad er dyrt og billigt, og hvad sker der, hvis man lægger en krone til.
– På den måde bliver matematik en naturlig del af hverdagen og noget, man kan være fælles om som familie, siger Hanne Schøler Fast.
I foråret planlægger skolen at arrangere en opfølgende workshop med værksteder, hvor børnene kan vise deres forældre, hvad de arbejder med, og hvor de sammen som familie kan udforske matematik på nye måder.
Faktaboks
Bjerregrav Skole har stort fokus på matematik og forældreinddragelse. Det har blandt andet givet anledning til initiativet “Familiematematik” for forældre til elever i 0. til 2. klasse.
Forleden holdt skolen også en fagdag for alle elever, hvor bøgerne blev pakket væk, og eleverne arbejdede på tværs af årgange med tal, logik og geometriske mønstre i forskellige værksteder.
Formålet med både fagdag og Familiematematik er at gøre matematik sjovt, håndgribeligt og udfordrende samtidig med, at eleverne lærer samarbejde, logisk tænkning og problemløsning, og forældrene får inspiration til at støtte op i hverdagen.
















Kommentarer