Randers By

Randers takkede for skraldet 

Borgere i alle aldre stod i lange køer til en gang kaffe med kage til eventen på Rådhustorvet. Projektleder for de intelligente skraldespande, Tenna Storgaard Zangenberg, i den gule vest havde travlt med at skære kage til de mange fremmødte.   

Fredag den 3. november takkede Randers Kommune borgerne for, at de er blevet bedre til at ramme skraldespanden ved byde på kage og kaffe på Rådhustorvet i Randers.

En ny rapport fra organisationen Hold Danmark Ren viser nemlig, at intelligente skraldespande og iøjnefaldende kampagner på bare et år har formået at reducere mængden af papir og dåser på gader og stræder i Randers. Samtidig er borgernes tilfredshed med renholdet steget fra 61% til 97 procent.

Borgernes tilfredshed med de mange nye affaldstiltag kom også til udtryk til eventen på Rådhustorvet den 3. november:

– Det er fedt, at Randers har fået skodhoteller til cigaretskod og talende skraldespande. Det gør byen anderledes og lidt sjovere, og det motiverer flere til at smide affaldet de rigtige steder hen, sagde Tanja Kjeldsen, der var én af de mange fremmødte, der stod i kø til at få et stykke kage på Rådhustorvet.

Mange faktorer gør en forskel

Det var et politisk ønske om at gøre Randers til en renere og mere attraktiv kommune, der sparkede det kommunale projekt “Ren Randers” i gang. Projektet har de sidste halvandet år lavet anderledes tyggegummi- og skodkampagner, og i foråret 2017 erstattede kommunen 130 skraldespande i midtbyen med 30 intelligente skraldespande, der presser affaldet sammen, og som selv giver besked, når de skal tømmes.

– Randers Kommune arbejder på at blive en renere kommune, hvor det er rart for borgerne at bo. Derfor udvikler vi hele tiden nye affaldsløsninger og humoristiske kampagner for at få borgerne til at tænke sig om, inden de smider deres affald på gaden. Den nye rapport viser med al tydelighed, at vi er på rette vej, siger Frank Nørgaard, formand for Miljø- og teknikudvalget i Randers Kommune og tilføjer:

– Rapporten viser også, at det ikke er tilstrækkelig med intelligente skraldespande og kampagner. Synlige kommunale driftsfolk i bybilledet og ihærdige frivillige, der samler affald i deres fritid har også har stor betydning for borgernes tilfredshed med renholdet i kommunen.

Kommentarer