Paderup-elever brander bæredygtighed
Kan man lokke unge til at vælge brune bønner frem for burger? Hvordan formidler man fortællingen om, hvor meget vi belaster miljøet, hver gang vi køber et par cowboybukser? Og kan man få flere almindelige familier til at agere bæredygtigt i hverdagen?
Energimuseet i Tange har i ugen op til efterårsferien haft besøg af elever fra Paderup Gymnasium og sat dem på en svær opgave. Eleverne skulle udarbejde nytænkende forslag til museets formidling af viden om bæredygtighed og grøn omstilling.
Fokus på bæredygtighed
Både museets markedsføring og udstillinger samt aktiviteter var i spil. Nogle elever lavede forslag til
fornyelse af Energimuseets hjemmeside og sociale medier. Andre arbejdede med museets udnyttelse af naturområdet omkring Tange Sø og med opbygningen af en have, som skal vise museumsgæsterne, hvordan man kan leve bæredygtigt, når det kommer til fødevarer og ernæring. Projektet er en del af Paderup Gymnasiums årlige innovationsuge.
Friske øjne
Energimuseets souschef Tina de Linde har gennem samarbejdet med Paderup Gymnasium fået nye idéer med sig hjem.
– Elevernes løsningsforslag har givet mig idéer til flere ændringer og forbedringer på museet. Nogle af dem kan sættes i værk allerede i morgen, og andre er mere langsigtede. For os er det nyttigt at få velbegrundede forslag fra unge, som ser på vores aktiviteter og kommunikation med friske øjne, siger hun.
Kommunikation i praksis
Dansklærer Annemarie Stoltenborg fra Paderup Gymnasium er også glad for samarbejdet.
– I gymnasiet bruger vi meget tid på at lære, hvordan andre kommunikerer gennem tekster. Men i innovationsugen vender det modsat: Her skal eleverne selv kommunikere til en målgruppe og bruge deres
viden om sprog og formidling i praksis til at løse et reelt problem. Det kan de ikke undgå at blive klogere af. Og så giver det dem en ekstra motivation, at de skal præsentere deres produkt for en virksomhed, som i bedste fald kan bruge det i virkeligheden.
Samarbejdet med Energimuseet foregår i Paderup Gymnasiums innovationsuge, hvor alle klasser på 2.g-årgangen arbejder med problemløsning for partnerinstitutioner fra lokalområdet. I år deltager blandt andre Randers Bibliotek, Gammel Estrup Herregårdsmuseum, Randers Affald og Selvhjælp Randers.
Kommentarer