Nyt digitalt projekt skal styrke læring og samarbejde blandt børn
“Digitalt samarbejde” er overskriften på det projekt, som forventningsfulde elever i 5.B på Kristrup Skole netop i denne uge har taget hul på. Her skal eleverne over en periode på fem måneder bruge digitale tablets i undervisningen til deres håndskrevne noter. Et projekt, som gerne skal være med til at styrke elevernes samarbejde og indlæring.
– Eleverne på vores skoler kommer i stigende grad til at skulle arbejde mere gruppebaseret i fremtiden og indgå i netværk. Samtidig er der et stadigt voksende behov for, at unge mennesker tilegner sig digitale kompetencer, der kan styrke deres læring og sikre, at de er bedst muligt rustet til den fremtid, de går i møde. Derfor er det utrolig vigtigt, at vi imødekommer den udvikling ved at undersøge, hvilke digitale ressourcer der kan skabe en øget værdi for vores elever, fortæller Karsten Klokkerholm, it-konsulent på Læringscenter Randers
– Tanken er, at noterne skal være genstand for elevernes samarbejdsprocesser. Og de digitale noter skal gøre det nemmere for eleverne at trække dem direkte ind i en præsentation eller ind i et fælles dokument, som de deler med deres gruppe. Det vil sige, at de kan lave præsentationer i fællesskab og samtidig dele deres egen læring fra undervisningen. På den måde taler projektet direkte ind i den kollaborative tankegang, hvor det skal være nemmere for eleverne at samarbejde og dele viden, fortæller Anders Vorum, IT-fagpilot og underviser på Kristrup Skole.
Blyant og papir bliver til pen og tablet
Til hver tablet medfølger en pen, som er identisk med en almindelig blyant. På den måde kan eleverne skrive deres håndskrevne noter direkte ind i det digitale system.
– Det er meget sjovt at bruge en pen på tabletten, for man føler næsten, at det er ligesom at bruge en blyant. Jeg har sådan tænkt hver dag på, hvornår kommer vores tablets mon, og hvordan ser de ud. Vi føler os også bare meget heldige over, at det er lige præcis os, som har fået dem. Vi er jo født i de lidt mere nyere år, så vi er vant til, hvordan det er at bruge computere. Og tabletten gør bare tingene meget nemmere, fordi vi kan bruge dem i forskellige rum, i stedet for stationære computere, som vi skal bruge bestemte steder, fortæller Merle Svane Livoni, der er elev i 5.B på Kristrup Skole.
– Formålet er, at vi skal blive klogere på, hvordan digitale ressourcer kan give værdi i undervisningen. Men vi skal også finde ud af, hvilke typer af devices der er relevante at bruge til forskellige opgaver. Her tror vi, at tabletten kan være et godt redskab at bruge i skolesammenhænge, som forhåbentligt gør eleverne i stand til at reflektere mere over deres læring undervejs i undervisningen, siger Karsten Klokkerholm
Kommentarer