Gassum-børn tog ved lære af en lille død mus
Man kan blive klog ved at zoome ind på naturens små vidundere og lære om den cyklus, de indgår i. Det ved man i Børnehuset Gassum.
Her har man siden sidste sommer arbejdet med SMOL (Science – Math – Outdoor learning), der tager udgangspunkt i naturen – om læring her og om at få sanserne i spil.
– Vi har blandt andet arbejdet med svampe, vand, ilt, luft, fugle, forrådnelse, insekter og matematik. Et af vores længere projekter har været at arbejde med knogler. Vi har snakket om knogler i vores krop, og vi har været i skoven og finde knogler, som vi har taget med hjem i børnehaven og undersøgt – hvilke dyr kommer de fra? Hvor på dyret har knoglerne siddet? Hvad dyret mon er død af?, fortæller Bettina Nielsen fra Børnehuset Gassum.
Forleden blev en lille spidsmus til værdifuldt læringsmateriale for børnene.
– Vi fandt en død spidsmus, skar den op og kiggede på knoglerne indeni musen. Børnene fik lov at se og røre, og derefter lagde vi musen i en forrådnelseskasse, så vi kan følge forrådnelsesprocessen. Vi har lært hvilke dyr/insekter, der fortærer musen, og at der til sidst kun er knogler tilbage. Vi har også snakket med børnene om, hvor længe spidsmusen lever, hvor gammel den bliver, hvor mange unger den får, hvor den lever, hvad den spiser, og hvilke dyr de er truet af, fortæller Bettina Nielsen.
De ting, der findes undervejs, og som indgår i SMOL-forløbet, kommer i børnehuset udstillingsskab i forgangen, så både børn, forældre og personale kan tage et kig.
Kommentarer