Fremtidens by
Med etableringen af den nye bro og det nye vejkryds ved Hvidemøllevej, så bilister snart kan køre direkte over til Vestervold, er Randers Kommune godt i gang med kun ét ud af mange projekter, som over de næste 4-5 år vil ændre Randers til en mere moderne by.
Anlægsarbejde ved broen Hvidemøllevej er rigtig godt i gang og kan forventes færdigt i april måned – og dog muligvis lidt før.
Med i anlægsarbejdet er etableringen af en nye parkeringsplads og flere andre opgaver nu også sat i gang.
Blandt andet en ny dobbeltrettet cykelsti og flytning af Havnegadekrydset ved busterminalen, som vil skabe en mere sikker forbindelse over Havnegade for cyklister og gående. Projektet, der også omfatter flytning af p-pladser fra Trangstræde til Bolværksgrunden, blev godkendt på byrådsmødet den 13. december 2021.
Hele projektet ventes gennemført i løbet af 2022.
Trafiksikker klargøring til Flodbyen og bedre busdrift
Flytningen af krydset på Havnegade er også en del af Udviklingsplanen for Flodbyen. For ved at flytte indkørslen til busterminalen cirka 70 meter mod nordøst vil der være plads til at sikre cyklister og samtidig skabe forbindelse mellem Midtbyen og Bolværksgrunden. Netop denne forbindelse er en af grundstenene i Udviklingsplanen for Flodbyen.
En flytning vil desuden kunne øge bussernes fremkommelighed. Det kræver dog, at der bliver ændret på den parkeringssøgende trafik til Trangstræde. Trafiksimuleringer viser nemlig, at det er en stor del af årsagen til, at trafikken ofte pakker til sådan, at hverken busser, biler eller vareindlevering kan komme smidigt frem
Nødvendigt at flytte p-pladser
For at lave større fremkommelighed for den kollektive trafik og trafiksikre forhold for bløde trafikanter, er det derfor nødvendigt at flytte en meget stor del af de eksisterende p-pladser i Trangstræde til en placering cirka 100 meter længere væk på Bolværksgrunden. Her kan der etableres 70 ekstra p-pladser, ved bl.a. at inddrage den nedlagte del af Kulholmsvej til parkeringsareal og optimere udformning af den eksisterende p-plads.
Varekørsel vil fortsat være tilladt i Trangstræde, ligesom der uændret vil være adgang til de eksisterende private p-pladser. Der vil også fortsat være et antal korttidsparkeringspladser, handicappladser og p-pladser med ladestandere i området.
Samlet set vil flytningen medføre en lille forøgelse af antallet af p-pladser i midtbyen. Flytningen vil desuden give mulighed for at indrette p-arealet på Trangstræde til et midlertidigt byrum, som vil give bedre plads for de mange ventende buspassagerer.
I alt er der afsat 11,6 millioner kroner til projektet, hvoraf Vejdirektoratet bidrager med 2,2 millioner kroner fra Statens Cykelpulje.
Anlægsarbejde på den nye Havnevej er allerede i gang.
Elektrificering baner vejen for en mere klimavenlig og grøn jernbane
Banedanmark er i fuld gang med at elektrificere den danske jernbane. Det betyder helt konkret, at de gør jernbanen klar til klimavenlige eltog, som kører på strøm fremfor diesel. Eldrevne tog udleder langt mindre CO2 til atmosfæren, støjer mindre og giver bedre miljø og natur langs banen og ved stationerne. Herudover kan eltog køre hurtigere end dieseltog.
Fordele ved eltog og elektrificering
- Bedre miljø med klimavenlige tog
- Højere acceleration– togene kommer hurtigere op og ned i fart
- Kortere rejsetider – blandt andet fordi el-tog kan accelerere hurtigere
- Mindre støj når togene kører fra stationerne
- Mere stabil drift
- Lavere drifts- og vedligeholdelsesomkostninger
Så alt i alt bliver Randers Kommune optimeret til en ‘fremtidens by’.
Kommentarer