Find den rette balance mellem arbejde og fritid
Artiklen er sponsoreret
Du kender det sikkert godt. Du har egentlig fri, men så tikker der en e-mail fra arbejdet ind i din indbakke. Og selvom du egentlig godt ved at du bør holde fri, så kan du alligevel ikke lade være med at tjekke den. For hvad nu hvis det var vigtigt eller måske endda akut? Det viser sig dog sjældent at være noget, der kræver din absolutte opmærksomhed. Så hvordan lærer man at slå arbejdet fra og nyde sin fritid i stedet? Og hvorfor er det overhovedet vigtigt at lære?
Derfor skal du værne om din fritid
Der kan være mange årsager til, at man gerne vil lære at fokusere på sin fritid, når man rent faktisk har fri fra arbejde. Måske har du en familie og vil gerne fokusere på den, måske tager tankerne om arbejde energi ud af dine fritidsaktiviteter. At tænke på arbejde, når man ikke er på arbejde, er nok noget de fleste af os kan genkende.
I mange tilfælde handler det også om, at vi gerne vil være gode til vores arbejde. Der kan være en særlig problematik lige nu, som du bare ikke kan slippe. Det kan også være, at du gerne vil gøre en ekstra indsats og vise at du står klar til at hjælpe dine kolleger. Men det kan faktisk være en forhindring for din produktivitet, hvis du ikke husker at slippe arbejdet og tænke på noget andet.
Tre gode råd til at slukke arbejdshjernen
Der er ikke noget at sige til, at det er blevet svært for os at adskille arbejde og privatliv. Det er nemmere end nogensinde før, at være i kontakt med hinanden med både computere og smartphones. Vores teknologi er smeltet sammen, så vi ikke længere har en decideret arbejdstelefon eller arbejdscomputer. Men hvordan sørger man for at holde tingene ordentlig adskilt?
Sådan får du en bedre work life balance:
1. Sluk for notifikationer når du har fri. Det kan virke som et simpelt trick. Men du vil blive overrasket over, hvor nemt det er at “glemme” dit arbejde, hvis det slet ikke dukker op på din telefon.
2. Skriv din arbejdstanke ned. Hvis den gode idé melder sig uden for arbejdstiden, så skriv den ned og gem den til senere.
3. Lav en særlig lukkevane. Der skal være lighedstegn mellem at slukke for computeren og slukke for arbejdet. Dette er især vigtigt, hvis du arbejder hjemme.
Kommentarer