Randers By

Dania satser på flere kinesiske turister til Randers

Dania satser på at kunne sende studerende til Kina og samtidigt kunne lokke flere kinesiske turister hertil. Arkivfoto.

Erhvervsakademi Dania er primus motor i samarbejdet med deres videncenter ”Center for Turisme og Oplevelser” i Randers, hvor undervisere og studerende fremover får til opgave at sætte fokus på et af verdens største turistmarkeder. 

Der skal blandt andet etableres et kontor i Kina i HC Andersen Parken i Shanghai, hvor Dania-studerende skal formidle dansk kultur og sælge Danmark. Bæredygtig turisme er nøgleordet.

– Samarbejdet er banebrydende for os, da vi får en direkte adgang til det kinesiske marked. Vi skal være med til at udvikle bæredygtig turisme i Kina. Det er en opgave, vi glæder os til at løse, og det er et område, som er i stor vækst, hvor vi er specialister. Og det bliver en del af Erhvervsakademi Danias opdrag at udvikle disse muligheder gennem vores studerende på turismeuddannelserne og få det formidlet ud til millioner af kinesere, der venter på at få tilbudt autentiske oplevelser, siger fungerende studieleder på serviceøkonomuddannelsen, Paul Aspinall fra Erhvervsakademi Dania i Randers

Skal tilbydes andet end H.C. Andersen og Den Lille Havfrue

Mandag eftermiddag blev der sat underskrift på samarbejdsaftalen på borgmesterkontoret, da Randers Kommune også er involveret i det kommende turismesamarbejde. Kineserne har fået øjnene op for Randers som middelalderby.

Casper Tollerud er bindeleddet mellem de forskellige parter i samarbejdsaftalen, da han har sit eget rejsebureau med fokus på Kina, taler flydende kinesisk og har boet i landet siden 1999.

– Kineserne er nysgerrige på verden, og vi skal tilbyde dem andet end H.C Andersen og den Lille Havfrue. I mine øjne bliver aftalen en game changer, der skal være med til at kvalificere de ønsker og behov, som kineserne har. Det gør vi gennem ”Big Data”, der hjælper os med at målrette og udvikle turismen ikke bare i Randers men hele Danmark, siger Casper Tollerud, som er turisme-ekspert på Kina.

– Kina er et stort land, kulturelt og geografisk, og det er ikke sikkert, at mennesker fra Beijing har samme ønsker som Shanghai-kineserne. Det er det analyse- og forskningsarbejde, som Erhvervsakademi Dania skal være med i.

Paul Aspinall fra Erhvervsakademi Dania tilføjer:

– Oplevelsesøkonomien er i vækst. I Kina vil der inden for de næste ti år arbejde 120 millioner mennesker i turismeindustrien. Derfor er det vigtigt at lave en ambitiøs markedsføringsindsats nu, da andre lande også har fået øjnene op for de nysgerrige, men også selektive kinesere.

Kommentarer