Randers By

Byg et Hus – håndværk i grundskolen

To 5. klasse elever bygger på deres modelhus. Foto: Ulrik Burhøj Jepsen

At være med til at bygge et hus på den lokale erhvervsskole giver børn fra folkeskolen gejst. De får mere lyst til at lære f.eks. matematik, samtidig med at de får lov at komme helt tæt på erhvervsuddannelserne.

– Jeg tror, at mine elever får meget ud af at være her, og de ser, at uddannelse kan være mange ting. På den her måde bliver det meget praktisk for dem, og de oplever selv nogle af de discipliner, man skal kunne ved at tage en håndværkeruddannelse, siger Liza Thorndal Søndergaard, der er matematiklærer på Assentoftskolen i Randers og hvis 6. klasse har arbejdet med deres hus siden 3. klassetrin.

Hos Tradium i Randers arbejdes der målrettet med at få flere unge til at tage erhvervsuddannelse. Et af tiltagene er Byg et Hus, som er et projekt, erhvervsskolen søsatte for tre år siden, hvor elever i grundskolen får lov at snuse til håndværksfagene ved at bygge deres eget modelhus. De begynder i 3. klasse og fortsætter med at bygge på huset, indtil de kommer på 6. klassetrin. Igennem dette arbejde har de da været i kontakt med elektriker-, tømrer-, maler- og murerfaget.

Udover at eleverne skal få et indblik i byggeriets fag, så er det, de lærer på besøgene ved Tradium koblet op på den øvrige undervisning, de har til hverdag.

– Vi har snakket om målestoksforhold for eksempel, at der er noget, der kan være større eller mindre end noget andet, og noget der ikke kan passe, siger Nasir Saleh-Hoseini, der er matematiklærer på Munkholmskolen i Randers og har sine elever fra 5. klasse med i murerafdelingen, hvor de blandt andet, skal lære at lægge fliser.

Øger forståelsen og samarbejdet imellem eleverne

Projektets form gør også, at eleverne kommer tæt på hinanden og i fællesskab skal tage stilling til mange ting.

– Eleverne tager arbejdet med huset meget seriøst og bølgerne kan gå højt, når de skal tage stilling til, hvordan huset skal indrettes, fortæller Dorthe Schrøder, der underviser på bygningsmaleruddannelsen på Tradium.

Og i indretningen af huset får de også øjnene op for, hvordan man kan bo sammen på mange forskellige måder.

– Vi havde for eksempel en gruppe, der ville lave et ekstra værelse til en onkel i huset, for sådan boede de hos et af gruppemedlemmerne. Der fik de andre ligesom øjnene op for, at der var mange måder at være en familie på, forklarer Dorthe videre.

At eleverne kommer ud fra deres vante omgivelser og kommer til at lave et praktisk stykke arbejde har også en direkte effekt på deres motivation og energi.

– Skolen er et teoretisk område, men når de kommer herud (på Tradium, red), så får de mere lyst og gejst, afslutter Nasir Saleh-Hoseini.

Kommentarer