Youtubere skal skærpe unges opmærksomhed på Digital Post
Region Midtjylland, Randers Kommune og 11 øvrige kommuner tager utraditionelle metoder i brug for at øge unges opmærksomhed om Digital Post.
Vigtige indkaldelser til møder med kommunen, undersøgelser på hospitalet, session hos Forsvaret eller måske en bøde fra politiet når aldrig frem til omkring en fjerdedel af landsdelens unge i alderen 15-17 år.
De unge ved nemlig ikke, at de fra deres 15 års fødselsdag har en digital postkasse, som de har pligt til at tjekke jævnligt, fordi den kan indeholde vigtige breve fra det offentlige.
– Det har en række uheldige konsekvenser. Både for den unge og for de offentlige myndigheder. De unge misser vigtige aftaler, mens det offentlige står tilbage med udeblivelser og aflysninger. Udeblivelser er spild af tid og penge, så det er vi nødt til at gøre noget ved. Både for de unges skyld og for vores egen, siger Kasper Kolind, som er kontorchef i Koncern Kommunikation i Region Midtjylland.
Mening med galskaben
Region Midtjylland, Randers Kommune og 11 andre kommuner i landsdelen er derfor gået sammen om at hyre fire populære youtubere, som på deres helt egen måde fortæller de unge om vigtigheden af at tjekke den digitale postkasse. Det er der kommet fire meget forskellige youtubevideoer ud af.
For eksempel får youtuberen Guld Dennis i en svedig rap ordet krypteret til at rime på registreret. Og Benjamin Mann-Nakel ruller sin lillebror ind i tape som straf for, at han svarer forkert i en quiz om Digital Post.
De fire youtubevideoer blev lanceret fredag den 16. juni. Her en uge efter er videoerne om Digital Post set 65.000 gange.
Det er Aarhus Kommune og Region Midtjylland, der har taget initiativ til youtube-kampagnen, som støttes af Randers, Viborg, Samsø, Herning, Aalborg, Thisted, Ringkøbing-Skjern, Syddjurs, Holstebro, Horsens og Frederikshavn Kommuner.
Kommentarer