Venstre arbejder for en nedgravning af banen gennem Laurbjerg, Hadsten og Langå!
Venstres lokale folketingsmedlem Michael Aastrup Jensen bragte i dag spørgsmålet om elektrificeringen igennem Langå, Laurbjerg og Hadsten op på Venstres gruppemøde. Mange borgere i de tre berørte byer har nemlig taget henvendelse til Michael Aastrup Jensen og Lars Søgaard, da de med transportministeriets udkast vil kunne se frem til voldsomme trafikale opsplitninger af de tre byer.
På baggrund af Michael Aastrup Jensen tog emnet op, besluttede Venstres folketingsgruppe i dag i forbindelse med elektrificeringen af jernbanen mellem Aarhus og Aalborg, at banen skal graves ned. Banedanmark har ellers lagt op til, at der skal bygges en bro henover banen, hvilket vil betyde, at det i over seks måneder vil være umuligt at krydse banen. Det vil for mange mennesker i Langå betyde en omvej på mere end 20 kilometer.
– Jeg er rigtig glad for, at vi nu har fået hele gruppen med på, at vi arbejder på at finde en løsning der ikke generer indbyggerne i de tre byer. Det er ganske enkelt urimeligt, at Banedanmark vil skære en by og et lokalsamfund over i to i så lang tid. Det lugter langt væk af at være en beslutning, som er taget på et skrivebord i København, uden nogen som helst skelen til, at det har meget voldsomme konsekvenser for dem, der bor i området. Det vil vi nu lave om på, udtaler Michael Aastrup Jensen, MF (V)
I første omgang har Venstres folketingsgruppe sendt en klar henvendelse til transportminister Ole Birk Olesen. Den henvendelse vil indenfor den nærmeste fremtid blive taget op med ministeren i forbindelse med regeringens daglige arbejde.
– Det er en meget god nyhed. Det er vigtigt for borgerne i de tre berørte byer, ikke mindst i Langå, at vores by ikke bliver delt på grund af Banedanmarks anlægsarbejde. Jeg glæder mig over, at det i fællesskab med vores lokale folketingsmedlem Michael Aastrup Jensen er lykkedes at få sat sagen på dagsordenen og, at der nu sker noget i sagen, udtaler Lars Søgaard, formand for landdistriktsudvalget (V).
Kommentarer