Trafik og blinde vinkler på Langå Skole
Fredag den 16. juni var der fuld fart på trafikundervisningen på Langå Skole. Her lærte eleverne om blinde vinkler på lastbiler, vejskiltes betydning og hvordan man binder en cykelhjelm rigtigt.
– Det var sjovt at få opfrisket færdselsreglerne. Jeg kender de fleste, men jeg vidste ikke, hvordan man skal placere sig, når der er hajtænder på vejen og på cykelstien, sagde Lukas Lyscarz Randrup fra 5. B på Langå Skole.
Anderledes trafikundervisning
Elever fra 3. og 5. klassetrin og førskolebørn i SFO’en på Langå Skole lærte at begå sig i trafikken i en sportshal, der var fyldt med oppustelige rekvisitter. Her var både en luftfyldt politibil, en lastbil med blinde vinkler og en øvelsesbane med vejskilte, hvor eleverne på cykel lærte at stoppe og give de rigtige håndtegn. Efter en tur gennem øvelsesbane og en tur i lastbilen fik eleverne en times trafikteori:
– Alting foregår i børnehøjde på en spændende og anderledes måde. Det kan være med til at eleverne bedre bruger alt det, de får at vide om færdsel og trafiksikkerhed i deres hverdag, som for eksempel, hvordan man sætter cykelhjelmen korrekt , udtaler færdselslærer Majken Vestergaard.
På Langå Skole har der altid været fokus på trafiksikkerhed. Skolen har en undervisningsplan for på hvilke årgange man arbejder med de forskellige elementer af færdselslære og der er udarbejdet en folder i samarbejde med skolebestyrelsen om retningslinjer og gode råd om færdsel for forældre og børn på Langå Skole. Desuden bliver der udført cyklistprøver for elever på 2., 4. og 6. klassetrin, samt hvert år uddannet skolepatruljer.
– Formålet med færdselsundervisningen er jo, at alle børn bliver trafiksikre og selv bliver i stand til at transportere sig til og fra skole enten på gåben eller på cykel. Hvis eleverne selv kan komme til og fra skole, undgår alle de biler, der afleverer børn ved skolen om morgenen, og det vil i sig selv skabe en mere sikker skolevej, forklarer Majken Vestergaard.
Fakta
Langå Skole havde inviteret Børnenes Trafikskole til at undervise eleverne i færdselslære.
Kommentarer