Tillid er ikke en selvfølge – men et fælles ansvar

Af Diana Allas Opperby Christensen, Socialdemokratiet
Da jeg begyndte at arbejde i det offentlige, blev jeg mødt af en usagt kontrakt: Vi tror på dig – du gør dit bedste. Den tillid fik mig til at vokse. Uanset om det kommer fra en leder, kollega eller en borger, så har vi alle brug for at kunne stole på hinanden.
Men den tillid, der kendetegner relationen mellem borger og system, er under pres. Nye tal fra 2024 viser, at næsten halvdelen af danskerne har mistet tilliden til de offentlige myndigheder. Det bekymrer mig. For tillid er ikke noget, vi kan nøjes med at tale om – den skal mærkes i mødet med kommunen. Når man ringer. Når man møder op. Når man læser en afgørelse.
Tillid skabes ikke af flotte ord på en hjemmeside, men i hver eneste samtale, hvor en borger oplever sig lyttet til, taget alvorligt og mødt af en medarbejder, der vil forstå – ikke blot afslutte. Den styrkes, når vi forklarer de svære beslutninger og tør indrømme fejl i stedet for at skjule dem.
På sidste byrådsmøde i Randers blev sagen om visitation til specialskoler drøftet. Her blev forvaltningen offentligt kritiseret for ikke at have styr på “elementær forvaltningsret”, og en politiker sagde ligefrem, at man ikke kan have tillid til forvaltningen. Jeg forstår godt politikerens behov for at hjælpe familierne. De HAR brug for hjælp, og det er helt afgørende, at afgørelserne er lovmedholdelige. Men når vi som politikere taler ned til forvaltningen og offentligt svækker tilliden, gør vi det ikke lettere at lære af fejlene – vi skaber et utrygt miljø, hvor tilliden bliver endnu sværere at genopbygge.
Hele vores system er jo netop bygget sådan, at borgere kan klage, hvis de er uenige i en afgørelse. Mange borgere har ikke overskuddet i en presset hverdag – her kan borgerrådgiveren hjælpe. Hvis borgerne i stedet var gået til borgerrådgiveren, eller hvis politikerne havde henvist dertil, kunne borgerrådgiveren have reageret, hvis der var tegn på systemiske fejl. Borgerrådgiveren må udtale kritik af forvaltningen. Det ville ikke kræve et politisk flertal, idet borgerrådgiveren er uafhængig. Det ville derfor være langt mere progressivt at bruge de kanaler, vi allerede har.
Så brug borgerrådgiveren – det kan jeg ikke sige nok! På den måde kan fejl både rettes og forebygges – uden at I politikere behøver svække tilliden med store ord i byrådssalen.
Kommentarer