Assentoft

Røg i køkkenet på Assentoft Skole

Se billedserie

Der var for alvor røg i køkkenet på Assentoft Skole, da Randers Netavis, besøgte Madskolen. Men det var heldigvis positiv røg fra stegt flæsk.

25 glade børn kokkererede efter alle kunstens regler, og de skulle selv spise det mad, som de havde lavet.

Børnene er inddelt i fire grupper, som hver har fået et navn. Grupperne hedder Peberfrugter, Blomkål, Broccoli og Gulerod.

Til at vejlede og holde styr på børnene er der fire frivillige instruktører. De fire er Ana Maria Sønderskov, Camilla Eriksen, Maria-Louise Lund Nielsen og Connie Bøystrup.

Instruktørerne har alle forud deltaget i et instruktørmøde, og samtlige frivillige har skullet aflevere en børneattest. Til gengæld får de masser af gode, sjove og positive oplevelser.

Hver dag har sine egne aktiviteter, som er fastlagt på forhånd. Tirsdag begyndte dagen med et møde mellem instruktørerne, som fik de sidste detaljer på plads. Udenfor ventede børnene utålmodigt.

Så snart alle havde fået gjort klar, skulle der laves morgenmad. Den bestod af intet mindre end fodboldlandsholdets havregrød. Forinden går alle sammen til vasken, for at vaske hænder.

– Det er vigtigt at lære dem hvor vigtig hygiejne er i et køkken, og det lægger vi meget vægt på, fortæller Ana Maria Sønderskov, som kontrollerer, at børnene vasker hænderne ordentligt.

Da havregrøden var tilberedt, skulle den også spises. Ikke mindst drengene var lidt skeptiske ved det færdige resultat. På Madskolen har de en regel som siger, at alle som udgangspunkt skal smage på maden. Og da det sker, ryger havregrøden da også i de sultne maver.

Næste punkt hedder ”Lille Pip og De Fine Forskellige Æg”. Her lærte børnene alt om æg. Blandt andet hvordan man kan undgå salmonellaforgiftning, forskellen på økologiske æg og andre æg.

Lige det emne interesserede tilsyneladende ikke drengene. De hviskede i stedet om karate og andre aktiviteter, som var mere spændende end æg. Men de var artige, og forstyrrede ikke de andre.

Børnene lærer også at undgå madspild, og derfor kan børnene tage det overskydende mad med hjem.

Derefter skulle der laves frokost. Ifølge menukortet skulle der tilberedes omelet med grøntsager, stegt flæsk og rugbrød.

Hurtigt finder børnene sammen og aftaler hvem der gør hvad.

– Det er en fornøjelse at se, hvor gode børnene er til at organisere sig, og hvor selvstændigt og effektivt de arbejder sammen, konstaterer Ana Maria Sønderskov.

Gryder, pander og skåle bliver flittigt benyttet, og på trods af, at flæsket sprøjter med varmt fedt går unger til den med krum hals. Hurtigt finder de ud af at beskytte sig mod det varme fedt.

Da maden er færdig og serveres, er appetitten angiveligt ikke stor. Mange tallerkner står efterladte med omeletten på, mens det stegte flæsk er spist.

– Kan du heller ikke li’ det spørger en dreng sin sidemand. Han svarer ikke, men ryster kraftigt på hovedet.

Under madlavningen taler Randers Netavis med Viktoria K. på 11 år. Vi spurgte hende hvorfor hun er på madskole.

– Jeg kan godt li’ at lave mad, og derhjemme bager jeg meget, fortæller hun. Hun elsker at bage kager og tage imod udfordringer, når det gælder kagekunsten.

Viktoria vil ikke være bager, når hun bliver voksen, men vil ikke afvise at blive konditor.

– En konditor skal ikke stå så tidligt op, som en bager skal, forklarer hun som årsag til, at hun ikke vil være bager.

Hun havde hørt om Madskolen på Kristrup Skole, hvor hun går til daglig. Nu har hun sommerferie, og skal senere med forældrene og sin lillebror til Island.

– Jeg ville gerne lære noget sjovt, og derfor blev jeg tilmeldt. Og så har jeg lært mange nye mennesker at kende, og har fået nye venner, erklærer Viktoria.

Hvis ikke hun var kommet på Madskolen, havde hun været på sportscamp.

Alex B. K. på 11 år havde fået et brev med hjem til forældrene. Brevet var en invitation til at deltage på Madskolen. Det var ikke just det bedste tilbud, som Alex havde fået, så han afslog invitationen.

– Så fandt jeg ud af, at min ven Milo ville med, og så sagde jeg også ja, siger Alex. Det har han ikke fortrudt, og synes det er rigtig sjovt at lave mad.

Alligevel vil han gerne fortælle om en grim oplevelse, som han og de andre børn havde på Madskolens første dag.

– Vi lavede jordbær med citronmelisse og is-the. Jordbærerne smagte meget godt, men is-theen smagte forfærdeligt. Det drikker jeg aldrig mere, understregede Alex, og satte samtidig spørgsmålstegn ved kravet om, at de som udgangspunkt skal smage på det, som de laver.

Hvis ikke Milo og Alex havde valgt Madskolen, ville de tilbringe tiden på karateskolen, hvor de begge to går til undervisning.

Madskolen er en sommerferieaktivitet for børn, som er glade for at lave mad. Formålet med Madskoler er at lære børn og unge om sund kost og motion på en sjov og aktiverende måde.

Skolerne arrangeres af 4H i et ikke profitskabende samarbejde med Landbrug & Fødevarer, og REMA 1000.

Samtlige pladser på Madskoler landet over er alle besatte og det skete på rekordtid. Derfor håber Ana Maria Sønderskov på, at der også næste år bliver madskole.

I Randers Kommune er der madskole på Vestervangsskolen og Assentoft Skole.

Kommentarer