Erhverv

Rekordmange besøgende på turistkontoret og på de sociale medier

Visit Randers har rekord mange besøgende, både på kontoret og de sociale medier. Pressefoto

En stigning på over 25 % af antal besøgende på kontoret og en fordobling af rækkevidden på de sociale medier. Det er fremgangen for Visit Randers i år i forhold til samme periode sidste år.

– Vi har en ambition om at gå forrest, både når det handler om at levere god gæsteservice, og når det handler om tilstedeværelse på de digitale platforme. Ja, vi ser det faktisk som utroligt stærkt og logisk at arbejde på begge fronter, så længe arbejdet understøtter hinanden, siger Anne-Mette Knattrup, turistchef i Randers.

Ifølge turistchefen er der penge i det for byens forretningsdrivende og de lokale overnatningssteder – og dermed også for statskassen. Hun fortæller, at ud over personalet på kontoret har man også 8 frivillige Randers City Host på gaden, som er der, hvor gæsterne er. De har i år været i kontakt med knap 1.500 turister, fordelt på 14 nationaliteter.

– Vi oplever, at rigtig mange af vores gæster føler sig godt hjulpet til at få det fulde udbytte af deres ophold i Randers. De får oplevelser, som de ikke vidste, de kunne google sig til, og de får den lille ekstra idé, som gør, at de bliver noget længere. Endvidere understøtter vi vores turismevirksomheder i at kunne give en gode gæsteservice i relation til at kunne informere om byen og derved lave mersalg, fortæller Anne-Mette Knattrup.

Den digitale kommunikation spiller en stadig større rolle. I 2017 er Visit Randers nået ud til knap 1,2 millioner mennesker på Facebook, og annoncering på Google har resulteret i mere end 2,2 millioner besøg på vores hjemmeside. Det er rekord og en stigning på 26%.

– Tallene bekræfter vores strategi om, at vi skal operere både på de digitale kanaler og ansigt til ansigt med gæsterne. På vores kontor betyder det også, at vores kommunikations-, salgs- og udviklingsfolk har fingeren på pulsen, kender vores målgrupper og kan vurdere ved selvsyn, om det vi laver virker, fordi de taler med vores gæster hver eneste dag, siger Anne-Mette Knattrup.

Ifølge turistchefen gåt Randers dermed imod strømmen ved at satse hårdt på både det fysiske og digitale møde med gæsten og tilbageviser den omkring sig gribende tendens til at tro, at smartphones, infoskærme og Google klarer al gæsteinformation.

Kommentarer