Randers kommune håbløst bagud med faguddannede lærere

Trods økonomisk tilskud fra staten er det langt fra lykkedes for alle østjyske kommuner, at sikre alle eleverne en faglig kompetent lærer i faget natur/teknologi. Aftalen om at løfte folkeskolelærernes kompetencer har ikke ligget øverst på de østjyske kommunalpolitikeres prioriteringsliste.
I faget natur/teknologi halter alle kommunerne efter delmålet på 85 procent, viser en opgørelse fra undervisningsministeriet, og den langsommelige udvikling får formanden for Ingeniørforeningen, IDA Thomas Damkjær Petersen til at efterlyse et langt større fokus på området.
– Natur/teknologi er selvsagt et helt essentielt fag, hvor eleverne til og med 6. klasse får indsigt i naturvidenskabens og teknologiens verden. Det er i disse undervisningstimer, vi for alvor skal tænde børnenes interesse for området. IDA har med 30 millioner kroner fra private fonde søsat projektet Engineering i skolen, der skal være med til at tænde gnisten for teknologi og naturvidenskab hos skoleeleverne, og her kunne kommunerne så godt supplere med, at eleverne får undervisningstimer med uddannede lærere, siger han.
En prognose fra den teknologiske alliance Engineer the Future viser, at der i 2025 vil mangle 9.300 ingeniører og 4.200 naturvidenskabelige kandidater. Derfor nytter det ganske enkelt ikke, at dækning i både indskoling og på mellemtrinet fortsat ligger under det aftalte, mener IDAs formand.
– På baggrund af den enorme efterspørgsel på teknisk og naturvidenskabelig arbejdskraft der er nu – og vil komme i fremtiden, vil det være i alles interesse, at folkeskoleeleverne fra dag ét får undervisning af højeste kvalitet i natur/teknologi, siger Thomas Damkjær Petersen.
Ambitionen er, at der i 2020 skal stå en lærer med de rette kompetencer bag katederet i 95 procent af timerne. Læreren skal have haft faget på læreruddannelsen eller have taget en efteruddannelse i faget, så det haster, mener Thomas Damkjær Petersen.
– Der blev ved kommuneaftalen fra 2014 afsat en milliard til at løfte kompetenceniveauet, og derfor vil jeg opfordre lokalpolitikerne i Østjylland til at tage opgaven meget alvorligt, siger IDAs formand.
Randers Kommune halter langt bagefter de 85 procent, med et niveau på 68,3 procent i 2014/15 falder niveauet simpelthen til 61,8 procent i 2015/16. I årene 2016/17 er der dog en lille stigning til 63,6 procent.
Kommentarer