Debat og politik

De nedklassificerede veje igen og igen….

Debatindlæg af Poul Rubach, Radikale Venstre i Randers.

Et af de store temaer i kommunalvalgkampen dette efterår var nedklassificeringen af de kommunale veje til private fællesveje.

Med udgangspunkt i Mejlby (det kunne såmænd lige så godt være andre landsbyer) belystes det, at de før så gode naboskaber og det gode sammenhold er sat under pres, da det tilsyneladende er tilfældighedsprincippet og ikke retfærdighedsprincippet, der var bestemmende for hvilke veje, der var udvalgt.

Jeg var i valgkampen sammen med mange andre kandidater fra alle politiske partier/lister, og ingen bakkede nedklassificeringen op længere. Så nu er politikerne enige om, at arbejde for at få det hele landet på en ordentlig måde.

Desværre kunne Radikale ikke få et mandat mere i denne omgang, så der kunne sættes et yderligere pres på beslutningstagerne for at få hele Randers kommune tilgodeset.

Embedsmændene er nu gået i tænketanken, for at se konsekvenserne for en fremtidig afgørelse.

Professor Henrik Lund Jensen, Aalborg Universitet skriver:

– Embedsværket i Randers kommune har ”jokket” grundigt i spinaten, fordi de hidtil gennemførte privatiseringer af kommunale veje er udført i strid med Vejlovens § 15. Ingen privatisering må ifølge loven gennemføres med det formål at spare kommunen for penge til vedligehold. Endvidere bruger embedsværket i kommunen den argumentation, at hvis man ruller de hidtil privatiserede veje tilbage, vil der blive fremsat krav om at alle private veje i kommunen skal være offentlige. Vejloven hidrører fra 2008, og alene derfor dur embedsværkets argumentation ikke. Man kan roligt rulle al hidtil privatisering tilbage uden at komme i konflikt med lighedsprincippet for kommunens borgere.

Jeg læste op på § 15, og her står blandt andet:

”Beslutninger (om nedklassificeringer) skal træffes på baggrund af en samlet trafikal vurdering, og må ikke kun være begrundet i økonomiske forhold.”

I bemærkningerne til § 15 læses:

”Med den foreslåede bestemmelse er det præciseret, at anlæg og nedlæggelse af offentlige veje og optagelser af private fællesveje skal ske efter en samlet konkret, trafikal planlægning. En beslutning efter den foreslåede § 15, der kun er begrundet i økonomiske hensyn, vil ikke være lovlig. Anlæg og nedlæggelse af offentlige veje samt optagelse af private fællesveje som offentlige veje skal således ske som et led i den øvrige trafikale planlægning i kommunen.”

Da nedklassificeringen blev iværksat for at frigøre 300.000 kroner til andre formål, ser det ud til at handlingen ikke var lovlig. Som pinlig kuriosum skal anføres, at ordningen har kostet kommunen cirka 20 millioner kroner.

Det hele startede med den nye bølge i 2011, og som eneste parti stemte Radikale Venstre imod. Lad os håbe, at den uheldige vejsituation snarest bliver rullet tilbage. Vi vælgere skal vedvarende lægge pres på politikerne for at få dem til at leve op til valgløfterne.

Kommentarer