Debat og politik

Der må ske noget med den kollektive trafik nu

Debatindlæg af Ib Møller Pedersen, Kandidat til Byrådsvalget for Socialdemokratiet.

Den 26.oktober 2017 var en del af kandidaterne til byrådsvalget i november, erhvervsledere samt repræsentanter fra den lokale presse på virksomhedsbesøg hos blandt andet DermaPharm A/S der ligger i Faarup. Virksomheden har i mere end 35 år udviklet og produceret hudplejeprodukter af høj kvalitet og med omtanke for miljøet.

DermaPharm A/S er i dag den kosmetikvirksomhed, der producerer flest svanemærkede produkter i Danmark. Svanemærkede hudplejeprodukter og solcremer har skabt en tocifret vækstrate i DermaPharm i 2016 og har sikret virksomheden sit bedste årsresultat nogensinde. Virksomheden har også en stor eksport både til f.eks Mellemøsten og Kina. Altså en rigtig solstrålehistorie fra erhvervslivet i Randers kommune.

Alligevel havde DermaPharm et stort problem. Og det var ikke spørgsmålet om international konkurrence, udløb af patentrettigheder, fjernelse af dækningsafgiften eller andre økonomiske faktorer der var problemet for ledelsen og medarbejderne hos DermaPharm.

Det altafgørende problem for virksomheden var, at der ikke kørte bybusser nok ud til virksomheden
og Faarup så ansatte der ikke var selvkørende havde problemer med overhovedet at møde på arbejdet.

Det får mig igen til at understrege, at den kollektive trafik simpelthen må udbygges og forbedres så alle kan komme med bus, rutebil eller tog uanset hvorhen de skal i Randers kommune på de fleste tidspunkter af dagen. Det skal være sådan, at ikkeselvkørende ældre mennesker kan komme udenfor deres hjem om aftenen og i weekenden og tilbage igen.

Det skal være sådan, at børn og unge kan komme i institution og til fritidsaktiviteter de fleste af døgnets timer. Og det skal selvfølgelig være sådan,at folk kan komme på deres arbejde uanset om de har bil eller ej.

Mange af Randers kommunes lokalsamfund lider under den manglende kollektive trafik. Det gælder, for at nævne nogle få eksempler, Havndal, Gjerlev og Hald,hvor unge mennesker som går på ungdomsuddannelserne i Randers har svært ved at komme hjem igen og dermed bliver ladt i stikken.

For at sikre en bedre sammenhængskraft mellem Randers by og landdistrikterne og for at sikre en udvikling i disse distrikter må vi også satse mere på den kollektive trafik. En priotering af den kollektive trafik vil også være en gevinst for miljøet.

Landdistriktspolitikken for Randers kommune der blev vedtaget for et par år siden er slet ikke kommet ud af stedet. Der må ske noget med den kollektive trafik i kommunen nu.

Kommentarer