Langå

Langå skal ikke lide under elektrificeringen af jernbanen

Arkivfoto

Debatindlæg af Michael Aastrup Jensen, MF (V) og Lars Søgaard, byrådsmedlem (V)

Det er lykkedes at presse Transportministeriet til at finde andre løsninger end at rive broen over banen i Langå ned, og dermed besværliggøre dagligdagen for indbyggerne i Langå i 9 lange måneder.

Det var ellers den oprindelige plan i forbindelse med elektrificeringen af jernbanen. Hvis ikke vi lokale folkevalgte havde råbt op, så var broen blevet revet ned og Langå delt i to i meget lang tid.

Det er sikkert et problem, der er til at overse, hvis man sidder ved et skrivebord i København, men for borgerne i Langå er det helt urimeligt at den daglige tur på arbejde, til skole eller daginstitution bliver 18 kilometer længere hver vej.

Efter politisk pres er det lykkedes os, at få ministeriet til at se på planerne igen, og nu viser det sig, at for en merpris på 4 millioner kroner, så kan byggeriet klares på maksimum 3 måneder og ikke 9 måneder. Det er en klar forbedring og en pris som er værd at betale.

Det ændrer imidlertid ikke ved, at det bestemt ikke er nogen optimal løsning. Det må kunne gøres bedre, og derfor fortsætter vi med at lægge pres på Transportministeriet.

Det er en god ide, at få sat strøm på jernbanen, men det skal være til mindst mulig gene for beboerne langs banen. Det er baggrunden, for at vi fortsat vil kæmpe for at finde en endnu bedre løsning. Det er uholdbart at et lokalsamfund skæres over i to.

Det vil stadigvæk have store konsekvenser for mange mennesker, hvis broen lukkes en periode på flere måneder og det skal naturligvis tages med i overvejelserne af hvilken løsning der skal vælges.

Elektrificeringen af jernbanen er en af de største investeringer i dansk infrastruktur i mange år. Den samlede elektrificering af jernbanen beløber sig til mere end 8 milliarder kroner. Med et så stort
budget burde der være rum til at finde nogle løsninger som naboerne til banen også kan leve med.

På den baggrund vil vi fortsætte med at presse på for at Transportministeriet vender tilbage til
tegnebrættet for endnu engang at afsøge andre løsninger, således at den kan blive elektrificeret uden at genere i tusindvis af mennesker hver dag i flere måneder.

Det har vist sig at arbejdet kan udføres hurtigere end først antaget, så med lidt ekstra pres er vi fortrøstningsfulde i forhold til at der kan findes en endnu mere smidig løsning. Det vil vi i hvert fald kæmpe for, således at et helt lokalsamfund ikke skal lide under et anlægsarbejde på jernbanen. Det er nemlig på ingen måde rimeligt overfor Langå.

Kommentarer